Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Konfigurering av SQL Server

Gjennomgang av oppsett og vanlige problemstillinger.
Vi skal her ta for oss en detaljert beskrivelse om hvordan man konfigurerer Microsoft SQL server for bruk i nettverk. Vi vil beskrive detaljert hvilke steg som må utføres, og hvilke problemer som kan oppstå.

1. Hva må konfigureres på serversiden?


Åpne porter i brannmuren
Om Windows Firewall er aktivert (noe den default er i alle operativsystemer unntatt Windows Server 2000 og 2003) må porter åpnes i brannmuren for å slippe gjennom trafikk til / fra SQL serveren.
Standard bruker SQL (uten instans).

Porter som SQL bruker:
• TCP 1433
• TCP 1434 SQL Admin Connection
• TCP 4022 SQL Service Broker
• TCP 135 SQL Debugger/RPC
• TCP 2383 Analysis Services
• TCP 2382 SQL Browser
• UDP 1434 SQL Browser
Det er hovedsaklig en dynamisk TCP port og 1434 (UDP) du trenger å åpne. Dette kan gjøres ved å kjøre veviser til oppkobling av SQL server på Installasjon av SQL server via Unimicro V3 sin veiviser

Aktivere Navngitte Kanaler og TCP/IP
Dersom det er installert MSDE, er Named Pipes og TCP/IP Aktivert default.
Dette endres i SQL Server Configuration Manager. Denne finner du under: Start\Alle programmer\Microsoft SQL server\Configuration Tools\SQL Server Configuration Manager.
Her går du til SQL Network Configuration - Velger Protocols for den aktuelle SQL serveren, og aktiverer ved å høyreklikke og velge enable:


konfig1.png 


2. Hva må konfigureres på klientsiden?


Det er alltid en forutsetning at klienten er satt opp med TCP/IP og Navngitte kanaler. Dette kan du administrere ved å gå til Startmenyen, velge kjør (eller søk) + cliconfg.exe.
Named Pipes (Navngitte kanaler) og TCP/IP skal stå på høyre side for å være aktivert.


konfig2.png 
Selv om disse innstillingene er korrekte, kan fremdeles klientene ha problemer med tilkobling. Under er en oppsummering av typiske feilmeldinger og årsaker:

3. Feilmeldinger

SQL Serveren finnes ikke, eller det er ikke tilgang til den...

  • Brannmuren blokkerer (Sjekk hvilken port SQL kjører på, og åpne for dette i brannmuren)
  • SQL Browseren kjører ikke (SQL Browser sin jobb, er å kringkaste SQL-tjenesten på nettverket) (Start denne i Administrative Tools\Services )
  • Protokollene på serveren er ikke aktivert (Aktiver via svrnetcn eller i SQL Server Configuration Manager)
  • Du har angitt feil servernavn og/eller instans (sjekk at det er rett navn/IP-adresse)
  • DNS feil (Forsøk å pinge server, og sjekk at navnet gir korrekt IP-adresse. Og at den finner noe i det hele tatt på nslookup)
  • Klienten er på et annet subnett enn SQL-serveren. (Sjekk med IPCONFIG at du har samme subnett som SQL-serveren. Dersom nei, - routingproblem)
  • Default gateway er tom på SQL-serveren, og klienten er på annet subnett. (Samme som over, pluss at gateway må legges til på SQL-serveren)
  • Antivirus blokkerer for trafikk. (Stopp antivirustjensten for å klarere at det er årsaken til problemet. Se dokumentasjon for AV ang tillatelse av trafikk til angitte porter)

Login failed for user SA...

  • Du har kontakt med SQL-serveren, men sa-passordet er feil. (Kontakt kunde og spør etter sa-passord. Dersom de ikke har dette må det resettes. Dette kan gjøres via SQL-browser fra Uni Micro, osql, sqlcmd, eller SQL Server Management Studio)

Login failed for user domain\username...

  • Du har kontakt med SQL-serveren, men brukeren du er innlogget som er ikke medlem av gruppen som har tilgang via Trusted Connection. (Sjekk at brukeren/gruppen er lagt til som Login i SQL, med nødvendige rettigheter)
  • Du har kontakt med SQL-serveren, men maskinen du er innlogget på er ikke med i domenet. (Kontakt sysadmin for å melde maskinen inn i domenet. Pass også på punktet over)

Create Database Error...

  • Du får denne når du kobler til SQL-serveren første gangen. (Brukeren du er innlogget som via SQL, har ikke tilgang til uniadmin, og utool)
  • Dersom førstegangs oppstart. (Så ligger det allerede uniadmin og utool i datakatalogen. Disse kan være fra en tidligere installasjon, og må enten fjernes, eller sjekkes hva inneholder)

Faulty setup user...

  • Denne meldingen kommer når du logger inn i hovedmenyen. (Dette kan skyldes at uniadmin, eller utool er korrupt, sql-brukeren har ikke tilgang, tjenesten som SQL kjører på har ikke tilgang til datafilene. Disse punktene må sjekkes. Også errorloggen til SQL)
  • Denne meldingen kommer når du logger på en klient i hovedmenyen. (Dette kan skyldes at uni_x, eller uni_x_yyyy er korrupt, sql brukeren har ikke tilgang, tjenesten som SQL kjører har ikke tilgang til datafilene. Disse punktene må sjekkes. Også errorloggen til SQL)
  • Denne meldingen kan oppstå dersom du har flyttet SQL-serveren fra en maskin til en annen. (Sjekk at databasen faktisk er attachet til SQL-serveren (select * from sysdatabases), og at den ligger i datakatalogen til SQL)
  • Denne meldingen kan komme dersom du har endret pålogging til SQL, endret sa-passord, eller fjernet domenebrukeren fra login til SQL. (Kjør oppkobling mot SQL på nytt med riktig pålogging)

4. Andre ting som kan nekte kontakt:

Antivirus er aktivert på server, og blokkerer trafikk på nødvendige porter.
Policy på server
Default gateway er ikke satt på nettverkskortet, slik at klienter på andre subnett ikke får kontakt.
Når dette er klargjort, kan du gå til steg 2.