Nytt i versjon 3.58 Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.56 til 3.58. Felles EHF/E2B: EHF har fått støtte for EHF 2.0 formatet. Korrigert problem med øre-differanse som kunne oppstå ved bruk av komponentvarer. Et problem som noen ganger oppstod hvor bruk av XML vedlegg gav valideringsfeil er korrigert. E2B – Send alle i utvalget er nå flinkere til å bare sende ikke tidligere sendte fakturaer. Forbedringer i håndtering av avrundingsdifferanser. På kundekortet vil epost som er angitt under elektronisk faktura kopieres inn i kunde kortet dersom den ikke ligger der fra før når kryss for «Send elektronisk faktura» hakes vekk. Mulighet for å legge til standard rekvisisjon på en kunde (på kundekortet). Advarsel dersom man lager en ny kunde/leverandør og man allerede har en kunde/leverandør med dette organisasjonsnummeret. Mulighet for å sende reskontroutskrift fra kundekortet. Dokumentflyt En skybasert tjeneste som gir deg mulighet til å hente inn dokument fra epost og mobil. Tjenesten er integrert med Unimicro V3 slik at du kan motta dokument direkte fra din skanner via epost, eller direkte fra din Android-enhet. Støtte for å sende dokument med fakturavedlegg direkte til regnskapsmodulen Lett å bruke direkte fra skanner. Nyttig for samarbeidspartnere og leverandører. Uni24 (synkronisering fra V3 o.l.): Denne godtar nå e-poster med flere punktum (ledd) etter «@»-tegnet. Et par spesielle problemstillinger med synkronisering er ordnet. Noen skrivefeil/orddelingsfeil er funnet og korrigert i Unimicro V3. Søk på dimensjoner (prosjekt, ordre etc.) returnerer ikke lenger alle typer dimensjon, kun den typen du jobber med. Read-only brukere har nå skikkelig tilgang til rapporter som viser data fra flere år. Tidligere hadde ikke disse brukeren nok tilgang til å hente alle data fra andre enn gjeldende regnskapsår. Dokumenter (kundekort, leverandørkort etc.): Bør nå lastes betydelig raskere, spesielt hvis man har mange dokumentkategorier. Spør nå ikke om man ønsker å redigere dokument for ikke-redigerbare filtyper (jpg, pdf, etc.). Eksport av dokumenter til disk vil ikke ta med dokumenter knyttet til tidligere års bilag. Oversiktsbildet sin eksport til Excel formaterer alle kolonner den ikke vet sikkert er tall som tekst. Widget «Topp 10 utestående» bruker nå forfallsdato istedenfor fakturadato for å vise perioder/beløp. Brukere uten tilgang til menyvalg kan ikke lenger starte enkelte av de fra snarveier i widget. Noen brukere har opplevd at de bare har 1000 tilgjengelige postnummer etter oppdatering av programmet/databasen. Det bør ikke lenger forekomme. Regnskap Prosjektregnskap Totaloversikt over alle prosjekter, også med tall fra flere årstall. Integrert med rapporter. Kan også benyttes for andre dimensjoner (avdeling, ansvar og område). Likviditetsprognose Støtte for manuelle lønnskostnader. Støtte for andre inntekter og kostnader. Eksport til Excel med makroer for å kunne justere dagens saldo for videre analyse. Remittering av kunder fra bildet Åpen post. Nytt menyvalg for avstemming av mva, arbeidsgiveravgift og skatt, finnes under Avstemming - Terminavstemming på Periodiske rutiner. Oppgradert motoren på OCR-tolken. Forespørsel konto sorterer kolonnene sine standard på dato. Rapporten Avskrivningsliste (anleggsregisteret) har blitt forbedret med tanke på påkostninger. Loggen blir oppdatert ved kreditering av bilag slik at man enkelt kan finne ut hvem som har kreditert bilaget. I bilagsføringen er det mulighet for en “Før som betalt” kolonne hvor det er nok å taste betalingsdato for å få bokført både kostnad og betalingspost. Det er nå litt lettere å legge til/se på dokumenter som tilhører bilag i grensesnittet som heter «Forespørsel på bilag». Avmerkingsbildet støtter nå valutabeløp. Det vil si at du nå får visning av rest valutabeløp i avmerkingsbildet på Forespørsel på konto. Egenkapital andel har med årets resultat i Økonomioversiktsrapporten. Teksten «Annen renteinntekt» er endret til «Annen finansinntekt» i bl.a. Resultatrapport, «Standard regnskapsoppstilling» og andre steder der den teksten brukes. Tilfeller der visning av dokument tilhørende bilag fra tidligere år også var synlig i forespørsel på bilag er korrigert. Sjekk på om fakturanummer er brukt tidligere i bilagsregistrering er nå ikke fullt så tilbøyelig til å slå inn uten grunn. Anleggsregister – Rapport Oversikt Anleggsmidler har nå bedre sortering (og følgelig bedre gruppering av innhold). Faktura Advarsel ved fakturering dersom man prøver å fakturere mot en avsluttet dimensjon (prosjekt, avdeling, o.s.v.). Ved kreditering av en faktura blir lagertransaksjonen reversert på det lageret/lokasjonen som den opprinnelige fakturaen hadde. Advarsel i skjermbildet for innbetaling dersom en faktura blir innbetalt med et høyere beløp enn fakturaen har åpen. Inkassosentral: Eksport til Creno har bedre kvalitetssikring av antall desimaler i filene. Hvis man angrer på manuell avslutning av sak vil saken bli aktiv igjen. Blankett for inkassovarsel har nå fått enda tydeligere «Inkassovarsel» tekst nært toppen av rapporten. Melding som kommer når man teller samme vare flere ganger om at kun siste varetellingslinje blir brukt, er oppdatert for å tydeliggjøre hva som skjer. Rapporten Pakkseddel har alternerende farger på linjene, slik at det er lettere å skille de fra hverandre. Visning av lagerinformasjon i bestilling skal nå oppdateres oftere, den ville ikke alltid vise Bestilt, tilgjengelig etc. for alle varer. Kombinasjonen «Fakturer kun leverte varer» og fakturaer som kun består av renteberegningslinjer fungerer nå bedre. Oversiktsbildet: Summering av restsum netto for ordrer tar med nettosum for ikke fakturerte varelinjer med antall mindre enn 0. Rapporten «Ordrebekreftelse» viser ikke «0.00» i mva-kolonnen på kommentarlinjer. Lønn Støtte for a-ordningen. Les mer her: http://support.unimicro.no/kundestotte/lonn/rapportering/a-ordningen/a-meldingen Mulighet for å legge standard tekst ved utsending av lønnsslipp på epost OTP eksport har fått tilpasninger for å støtte endringer i forbindelse med a-ordningen Mulighet for å hente skattekort for en ansatt direkte i ansattkortet I Elektronisk skattekortoverføring kan man nå velge å hente skattekort kun på ansatte uten skatteopplysninger Link til NAV sin side om grunnbeløp er oppdatert Bankliste har fått tydeligere merking av «Sum innland», «Sum utland» og «Sum innland/utland» slik at det ikke skal være mulig å tolke rapporten på en slik måte at det ser ut som om ting er betalt dobbelt Remittering av lønn vil ikke lenger generere feilmelding for ansatte som har forskjellig post- og besøksadresse. Oppdragsnummerering i filene er nå også i orden Butikkdata Integrasjon mot Nets betalingsterminaler kalt Baxi.Net. Bedre støtte for Orient kvitteringsskriver. Korrigert hvordan beløp vises på kvittering ved bruk av betaling med gavekort/tilgodelapp. Dagsoppgjør-rapporter: Omsetning via gavekort er nå en egen totalsum på dagsoppgjør-rapporter. Et problem med summering av kontant betaling av fakturaer er korrigert. Blanketten «Butikkdatakvittering – Laser» vil nå skrive ut strekkode hvis man bruker den for gavekort. Det vil komme forslag om å gi ut ny tilgodeseddel dersom kunde betaler med gavekort eller tilgodeseddel og ikke bruker opp hele beløpet. Problemer med at man får synkroniseringsfeilmeldinger ved lagring av butikksalg er ordnet. Ny innstilling for å velge om det er mulig å ta ut kontanter uten kjøp av vare. Standardinnstilling er at det ikke er tillatt.