Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Nytt i versjon 3.61

Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.60 til 3.61.

Felles:

  • Våre setuper inneholder ikke lenger kontoplan for KOSTRA (den er utdatert). Det vil bare vise igjen på nye installasjoner, da kontoplan-filene ligger lagret lokalt og vi ikke sletter filer hos kunder som allerede har installert.
  • Det går ikke lenger an å legge inn den samme lisensen mange ganger i SQL og få tilsvarende mange arbeidsstasjoner/tilganger. Duplikater blir nå fjernet ved oppstart.
  • Menyvalget «Fil - Avslutt» i Batchrapport skal nå fungere.
  • Smartsøk-funksjonen er forbedret
  • Våre eldste rapporter (type VRX, bl.a. brukt i momsoppgjør) viser det nederste parameteret i utvalgsbildet bedre.
  • Stimulsoft-rapporter (altså rapporter på nytt rapportformat) skal nå fungere med spesialtegn (spesielt apostrof) i sa-passord.
  • Enkelte brukere har hatt problemer med å se klient/årstall tekstboksene i veiviser for ny klient. Det skal nå være bedre
  • Modulene våre har fått nye oppstartsbilder som når forteller at vi har vært i drift fra 1986-2016 (tidligere 2015), i tillegg til at de er bedre sentrert og skal vises flatere
  • Forretningslag for Oversiktsbildet er reversert til versjonen før 3.60.17 (siden det var innført en feil i den)

Regnskap:

  • Ny funksjon: Reise og utlegg - integrasjon mot TravelText. Utlegg registrert på web kan bokføres og remitteres.
  • Oppstartskontrollen som sjekker MVA satser vil ikke lenger påstå at 2017 skal ha 8% MVA.
  • Servicepacken for innrapportering av tall for selvstendig næringsdrivende er nå med. Du kan korrigere på beløpet som vil bli eksportert.
  • Bildet for henting av ehf/e2b-faktura: Spesielle problemer med forhåndsvisning av EHF fakturaer er løst
  • Nytt fakturamottak:
    • Status i nytt fakturamottak skal nå bli korrekt oppdatert ved innlesing av returfiler i remittering
    • Nytt fakturamottak håndterer nå arbeidsflyt bedre ved import av EHF
    • Du skal ikke lenger få feilmelding om at angitt dimensjon ikke eksisterer når du akkurat har opprettet den
    • Det er nå bedre kontroll på gamle statusfelt
    • EHF-faktura med kun xml viser bedre
    • Nå viser Leverandørhistorikk korrekt. Det er kun bokførte fakturamottak som viser.
    • Det er utført feilretting i forbindelse med oppdatering av status etter godkjenning. På grunn av datoformat hendte det at status på selve fakturamottaket ikke ble oppdatert.
    • Problem med at dokument ikke alltid ble koblet mot fakturamottaket etter opprettelse er korrigert
    • Det er nå mulig å krysse alle brukere/ansatte av/på ved import av brukere til fakturamottaket
    • Standard arbeidsflyter er endret litt for å ta høyde for at man kan viderebehandle avviste fakturaer
    • Det er gjort litt endringer relatert til import av EHF/E2B. Feilmeldinger skal vise.
    • En del feil i grensesnitt for person- og rolle administrasjon er utbedret.
    • Lagring av dokumenter feilet noen ganger pga. at signatur var over 20 tegn. Sikring mot at dette skjer igjen er innført.
    • Metode for å avvise faktura er forbedret
    • Kunder kan nå velge om de vil åpne nytt fakturamottak eller dokumentet som hører til i forespørsel på konto/-bilag(oversiktslisten). Du finner innstillingen i nytt fakturamottak under Rediger - Innstillinger - Avansert. Sett på hake for "Kun åpne dokumentvisning ved åpning fra andre grensesnitt". Da vil systemet vise kun dokumentene fra fakturamottaket fra forespørsel på bilag/konto. Dersom det ikke finnes dokument tilknyttet fakturamottaket vil fakturamottaket vise.
    • Det er nå lettere å retildele en faktura. Marker fakturamottaket og velg knapp Rediger (over Trekk tilbake). Dersom du har tilgang til å tildele så har du tilgang til å redigere tidlelingen.
    • Nytt fakturamottak peker nå på online hjelp
    • Ved opprettelse av ny arbeidsflyt får man nå melding med info og link til kontaktskjema hvor vi anbefaler at kunden tar kontakt med Uni Micro (siden det kan være en ganske komplisert prosess)
    • Det er gjort en del forbedringer i tilgangskontroll for å gjøre det mer intuitivt å bruke systemet
    • Nytt fakturamottak spør nå om dimensjon skal overføres til linjer dersom det settes verdier på fakturahodet
    • Gammelt fakturamottak sperrer ikke lenger for tildeling/arbeidsflyt for Start og Standard lisenser
    • Automatisk merking ved tildeling er fjernet, og istedenfor viser grensesnittet tips basert på tidligere oppførsel.
    • Man kan nå opprette leverandør fra OCR tolk uten å bli tvunget via telefonkatalogen (man kan registrere verdier manuelt)
  • Likviditetswidget i Regnskap har fått litt feilretting
  • Anleggsregister har blitt endret litt i forbindelse med avskriving av anleggsmidler. Det er nå påkrevd å fylle inn feltet Kjøpsdato for å få bokført avskrivinger. Dette for å få Påslags-funksjonen til å funger slik at avskrivinger kan beregnes korrekt.
  • Ledelsesinfo har fått en stor «V» i en av menyene sine (for visuell forbedring)
  • Eksport av mange dokumenter til disk (fra Oversiktsbildet) er nå flinkere til å gi unike filnavn til dokumenter som har det samme filnavnet i databasen


Lønn:

  • Ny funksjon: Reise og utlegg - integrasjon mot TravelText. Reiseregninger kan registreres på web i TravelText og overføres til lønn.
  • Bokføring av lønnskjøring legger nå ved konteringssammendrag som dokument på bilaget.
  • Arbeidsgiveravgift: utvalg på lønnskjøring (f.eks. kategori) skal ikke lenger gi problemer for beregning av aga når det er flere lønnskjøringer i en a-meldingsperiode.
  • Lønnsartene lønnsart 383 og 384 har fått oppdaterte satser i standard lønnsartregister. Der har vi dessverre hatt feil et par år. Det er ved opprettelse av ny klient og innlesing av standard lønnsartregister du ser dette.
  • A-melding: Tilbakemelding skal nå vise klientnavn uavhengig av om klienten har «mva» som en del av organisasjonsnummeret i systeminnstillingene.
  • Widget for A-melding skal nå sjekke bedre på årstall for leverte a-meldinger
  • Kommunesoner blir nå korrekt opprettet når man lager en helt ny installasjon av V3 (ny SQL instans)
  • Feil i A-melding relatert til beskrivelsen «yrkebilTjenesteligbehovKilometer» er korrigert.
  • Import av skattekort setter nå «endret dato» selv om det ikke er noen endringer (så lenge man fikk hentet ned skattekortet og sjekket om det var forskjell)
  • Problem relatert til fribeløp og ambulerende er korrigert
  • A-melding: Brukere får nå ikke lenger sende delmelding dersom full melding er sendt tidligere for samme periode
  • Gjenoppbygging av arbeidsgiveravgift tar nå hensyn til status på lønnskjøringer (bruker ikke de med status 0)
  • Test av kommunikasjon mot altinn.no viser nå «*****» fremfor «present» i systemid/passord siden teksten kan misforstås.
  • A-melding: Henting av ansatte har fått lengre time-out så ikke det feiler ved mye data
  • Lønnskjøringsnummer vises nå i parentes før navnet på kjøringen ved registrering av lønnsposter, dersom navnet ikke inneholder nummeret. Dette skal gjøre det enklere å finne korrekt lønnskjøring.
  • Remittering av trekk med KID skal nå vise KID på alle linjene (ikke bare en lønnspost for den aktuelle ansatte)

Faktura:

  • Ny funksjon: Autobank - for automatisk nedlasting og innlesing av ocr-filer
  • Forskuddsbetaling skal ikke lenger lage problemer ved etterbehandling av ordre/bruk av oref-feltet.
  • Bestillingsbildet: Kolonnen for varenummer i smartsøk følger nå kolonnebredden til varenr til varelinjene (som i faktura/ordre)
  • Endret tekster, referanser til nettsider etc. dersom kunder trykker på «Nettbutikk»-knappen og ikke har nettbutikk.
  • Avgiftsmaler støtter igjen miljøavgift med fast sats.
  • Miljøavgift basert på salgspris skal nå fungere
  • Forskyving i variansoversikt ved få variansdimensjoner er korrigert
  • Ved sending av E2b/EHF vil nå rapporter med store bokstaver i navnet vise i listen over blanketter
  • Inkasso: Predator-formatet vårt er oppdatert med eget KID-felt
  • Inkassoportalen til Lindorff kan nå åpnes fra kundekort når det er aktuelt (egen knapp)
  • Import av EHF faktura vil ikke lenger krasje når det sjekkes for felter som mangler i filen
  • Leveringsdato skal nå bli synkronisert fra nettbutikkordre til ordre i V3
  • Oversiktsbildet støtter nå søk mot underregister «Leverandør» når man jobber med varer
  • Oversiktsbildet: Ordrevisning har et nytt felt, «Innbetalt sum». Dersom man forhåndsbetaler i MinKasseTS så vil beløpet vises i det feltet
  • Vareimport er forbedret
  • Det er utført forbedringer i grensesnitt for visning av OCR fil
  • Plugins kan nå styre antall arkfaner på varekortet (det er nå dynamisk).
  • Nettbutikk: Synkronisering av leveringsmåte og transportør er nå innført fra nettbutikk til ordre i V3
  • Samlefakturering: Det er nå mulighet for å overstyre Vår referanse på fakturaen.

 

Contracting:

  • Vi har lagt inn støtte for å sjekke om det finnes timeprisavtale når man oppretter ordre fra contracting. Dette er en Mosoft-relatert oppdatering (det er de som har Timeprisavtale i systemet)
  • Problem med innlesing av leverandørfaktura EHF med «NO» først i org.nr er korrigert
  • Valg av selger er endret i T/O/F relatert til contracting
  • Ved innlesing av EHF-faktura via Leverandørfaktura skal vedlegget nå følge med over til fakturamottaket.

 

Butikkdata:

  • Stor bruk av CPU er korrigert. Gjelder for terminalserver-brukere.
  • Minikasse og baxi.net har hatt problemer relatert til innstillinger som er korrigert
  • Forskuddsbetaling vil ikke lenger gi «String or binary data would be truncated» dersom kundenavn er lenger enn 50 tegn
    (Konsulent/plugin) – Pre-autorisasjon for butikkdata er med
  • MinikasseTS viser nå kundenr/kundenavn ved bruk av «Forskudd» knappen
  • Systemet vil ikke lenger kontere feil ved kreditering av salg. Det var en reskontro-postering som av og til manglet ved kreditering av salg.
  • Terminalhåndtering (kortbetaling) er bygget om, siden vi har hatt en del problemer med dette de siste årene
  • Vi har nå støtte for å betale med flere kort (med visse begrensninger som max 2 kort pr. transaksjon, og ingen kontantuttak samtidig)

Rapporter:

  • Kundeliste (ny) har nå mindre problemer med postnummer som har tekst i seg, samt er korrigert for collation-feilmelding.
  • En del rapporter av nyeste sort har hatt problemer med utvalg på lager/lokasjon. Dette er korrigert for rapporter av typen «Differanse mellom varelager og lokasjon», «Avvik ved siste lagertelling» m.fl.
  • Fakturajournal håndterer nå bedre parameterhåndtering/valg for hvorvidt man ønsker å se factoring-fakturaer.
  • Nye fakturablanketter (med og uten giro) har nå mer fornuftig visning av kontonummer i forbindelse med factoring/kreditering av fakturaer
  • Fakturajournal foreslår nå første fakturanummer fra siste regnskapsår som forslag til laveste nummer
  • Stimulsoftrapporter sine parametere av typen tekst og dato skal nå oppføre seg mer likt som i det forrige rapportsystemet (tekstfelt markerer teksten ved fokus, skriving i datofelt oppfører seg mer som før)
  • Restordre pr vare m/lager og bestilling har fått utvidet plass til varenr
  • Summeringsfelt i rapporten «Registreringer for ambulerende virksomhet» skal nå vise sum.
  • Kontoutskrift hovedbok er endret. Utvalget for å ta med konti med bevegelser skal fungere bedre.
  • Fagforeningsliste har nå sideskift ved ny leverandør
  • Rapporten «Standard tilbud» viser nå verdier i kolonnen for mva.
  • Avdeling skal nå være korrekt på BeyerHecos lønnslipper
  • Avstemmingsliste pr. beskrivelse har fått en del forbedringer i forhold til sortering.
  • Kunder med aktive abonnement – Denne har fått bedre søk i utvalgsbildet
  • En god del rapporter på nytt format er oppdatert på små problemer:
    • Råbalanse Hovedbok
    • Momsoppgave detaljert pr. kjøring
    • Dimensjonsliste
    • Kundeliste
    • Periodisert saldoliste
    • Prisliste
    • Telleliste
    • Varer i bestilling
    • Ansatte
    • Forskudd – oversikt og ikke oppgjorte
    • Avstemmingsliste pr. konto - Denne er flyttet til Klassiske rapporter, siden LT-koder er ikke så spennende lenger
    • Sum lønn (LT-kode 111-A) pr avdeling - Denne er fjernet, da lt-koder ikke lenger er i bruk
    • Påleggstrekk skatt pr. kreditor
    • Fakturajournal
    • Kontoutskrift kunder
    • Kontoutskrift leverandører

Uni24

  • Link til Uni24 som er i e-post som blir sendt bruker ved tildeling skal nå peke på «start.uni24.no». I tillegg har det gamle fakturamottaket fått tilsvarende funksjonalitet dersom det detekteres at klienten er satt opp med Uni24.
  • Splitting av dokument fra Uni24 lastes nå opp til Uni24 slik at det ikke oppstår forvirring om det er en lokal endring eller hvor filen befinner seg
  • Dokumentflyt filbehandling: Du kan nå velge hvor mange dokument som maks skal vises i listen inne på Innstillinger.