Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Webordre er utløpt

I ordreoversikten i nettbutikken vises utløpsdatoer for webordrer

1. Her kan man se når et webordre utløper
2. Her er filter for webordrer som snart utløper / har utløpt

Webordre utløpt ordreoversikt.jpg

Når en webordre er utløpt

Når en webordre først er utløpt så er reservasjonen brutt, og man kan ikke lengre hente inn beløp fra kunde opp mot orginal webordre. 

1. Prøv ført å fakturere webordre

Klarna sender utløpsdato på webordre, men andre betalingsleverandører gjør ikke dette. I slike tilfeller setter systemet alltid 14 dager utløpstid på en webordre ettersom ingen webordre vil utløpe innen den tid. Vipps bestillinger vil gjerne ha gyldighet veldig lenge. Dersom utløpsfristen er utløpt på en Vipps-ordre, men nettkunde har tilstrekkelig penger på kortet, så vil Vipps trekke beløpet hos nettkunde. Dette skal være mulig i 180 dager. Prøv derfor å fakturer utløpte webordrer først. 

(Utløpstiden på 14 dager, ikke selve reservasjonen, som vi registrerer i nettbutikken på webordrer hvor betalingsleverandør ikke sender info om utløpstid kan justeres ved behov. Om det er ønskelig å endre denne utløpstiden, ta kontakt med support@unimicroweb.no)

2. Hør med betalingsleverandør om det er mulig å endre utløpsdato

Dersom du får feilmelding når du fakturer en utløpt webordre, så har betalingsreservasjonen mest sannsynlig blitt brutt. En mulighet er da å kontakte betalingsleverandør og sjekke muligheten for å endre utløpsdato webordre. 

3. Dersom det er en Klarna bestilling

Dersom det ikke er mulig å endre utløpstiden, så tilbyr Klarna en løsning for å hente inn penger fra kunde. Nedenfor er en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres: 

I nettbutikken:

  • Start med å koble fra betalingsleverandør på gjeldende webordre:

Webordre utløpt.jpg

I Klarna sin portal:

  • Slå opp ordren det gjelder i Klarna sin portal
  • Lag en ny ordre opp mot sluttkunde. 
  • For at ordren skal bli opprettet, må sluttkunde bekrefte dette på mail eller sms. 
  • Når dette er bekreftet, så kan varene sendes og du kan kjøre capture (trekke betalingsreservasjon) på den nye webordre i Klarna sin portal 

I Uni Faktura: 

  • Fullfør faktureringen - slik at regnskapet blir riktig 

4. Kontakt nettkunde 

Dersom du ikke får endret utløpsdato, så kontakt nettkunde og informere om at webordren dessverre er utløpt:

  • Avtal hvordan oppgjør skal utføres eller
  • Be nettkunde legge inn en ny ordre → Da kan den utløpte webordre kanselleres

Dersom nettkunde vil betale på en annen måte: 

I nettbutikken: 

  • Start med å koble fra betalingsleverandør på webordre: 

Webordre utløpt.jpg

 I Uni Faktura:

  • Fakturer webordre
  • Innbetalingen bokføres mot konto for innbetaling av webordrer, som vanligvis er en 1570 konto