Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Ny lov om kassasystemer: Dette bør du vite

Fra 1. januar 2017 gjelder en ny lov og forskrift om kassasystemer. Loven angår først og fremst leverandørene av slike systemer, men innen 2019 plikter næringsdrivende å bruke kassasystemer som tilfredsstiller de nye kravene.

Kassasystemloven omhandler kassasystemer som tilbys til virksomheter som driver kontantsalg. Med kontantsalg menes varer og tjenester der kjøperens betalingsplikt blir gjort opp ved levering, enten det betales med kort eller kontanter. Salg over internett regnes ikke som kontantsalg.

Det nye regelverket har som hovedformål å redusere omfanget av svart økonomi i kontantbransjene.

Hva bør du som bedriftseier vite om den nye Kassasystemloven?

Nye krav til brukerne av kassasystemer

Som bokføringspliktig omfattes du ikke direkte av Kassasystemloven, men fra og med 1. januar 2019 må alt kontantsalg registreres og dokumenteres ved bruk av et kassasystem med produkterklæring (se nedenfor). Dette er hjemlet i en ny bestemmelse i bokføringsloven, ikke i Kassasystemloven.

Etter 1. januar 2019 kan bedrifter som unnlater å registrere og dokumentere kontantsalg ved hjelp av et godkjent kassasystem bli pålagt et overtredelsesgebyr.

Det forventes imidlertid ikke at bedriftene skal ha inngående kjennskap til kravene i Kassasystemloven, og dersom et kassasystem med produkterklæring viser seg å ikke tilfredsstille kravene, er det systemleverandørens og ikke ditt ansvar.

Unntak fra kravene

Det gjøres unntak fra kravet om å bruke kassasystem med produkterklæring for noen typer virksomheter:

  • Næringsdrivende med lav omsetning, det vil si mindre enn 50 000 kroner eks. mva. i løpet av et regnskapsår
  • Virksomheter som driver ambulerende og sporadisk kontantsalg, som for eksempel juletresalg eller salg fra fiskebil, såfremt ikke omsetningen eks. mva. overstiger 3 G (ca 278 000 kroner i 2016)
  • Drosjenæringen, som registrerer kontantomsetningen ved hjelp av taksameter

Hva bør du tenke på?

Som sagt trer ikke kravene til brukerne i kraft før 1. januar 2019. Det er derfor ikke nødvendig å foreta seg noe umiddelbart, men innen utgangen av 2018 må du ha forsikret deg om at ditt eksisterende kassasystem er i samsvar med de nye reglene eller anskaffet et nytt.

I det opprinnelige lovforslaget som ble sendt på høring i 2012 var det foreslått at bedriftene skulle pålegges å melde fra til skattekontoret om hvilke kassasystemer de brukte. Dette ble endret slik at denne informasjonen i stedet hentes fra systemleverandørenes kundelister, skriver Regnskap Norge på sine nettsider.

Krav til systemleverandørene

  • Fra og med 1. januar 2017 er det forbudt å tilby kassasystemer som ikke er i samsvar med kravene i Kassasystemloven.
  • Før et kassasystem kan tilbys for salg eller utleie, må leverandøren avgi en såkalt produkterklæring til skattekontoret, som bekrefter at systemet oppfyller kravene i lovverket.
  • Systemet skal være bygd opp slik at det enkelt kan vurderes om det oppfyller kravene.
  • En beskrivelse av systemets oppbygging og funksjoner skal følge med systemet ved salg, utleie eller utlån.
  • Skattekontoret kan kreve nødvendig innsyn i programvare, servicemanualer etc.
     
    https://www.revisorforeningen.no/fag/nyheter/ny-lov-om-krav-til-kassasystem