Meny

Utgående EHF ikke sendt på grunn av ugyldig GLN-nummer

Vi ser at flere EHF faktura feiler under utsending grunnet ugyldig GLN-nummer. ...

Fra 18.01.2021 ble det gjort endringer i validatoren til BIS BILLING 3.0 (gjeldende EHF-format). Den har blitt strengere på innholdet i GLN-feltene.

Pass derfor på at du kun bruker dette feltet til reelle GLN-nummer (ikke organisasjonsnummer eller andre referanser). GLN-nummer er et 13-siffret nummer.

I oversiktsbilde under EHF/E2B faktura – Feil logg, vil du kunne se hvilke EHF faktura som har feilet. Husk å tilpasse datoutvalget:

1_gln_oversikt.jpg

Kontroller gjerne også listen over "Faktura ikke sendt", og gå på "Faktura sendt" og velg "Oppdater AP status", og kontroller så "Feil logg" på nytt.

Dersom du har faktura som har feilet, med melding om GLN-nummer:

GLN – feltet finnes to steder. Dersom alle feiler, så bør du kontrollere bedriftens innstillinger. Dersom det feiler på faktura til enkelte kunder, så bør kundekortets innstillinger kontrolleres.

Bedriftens eller avsenders GLN-nummer finner du på Faste registre – EHF/E2B-innstillinger:

1_gln_innst.jpg

Kontroller at du har et gyldig GLN-nummer der. Ellers bør du tømme feltet.

I tillegg kan du merke hver enkelt kunde med kundens GLN-nummer. Det finner du på kundekortet, under EHF/E2B faktura:

2_gln_innst.jpg

Her må du også kontrollere om det som står der er et gyldig GLN-nummer. Dersom ikke, så tøm feltet eller få korrekt GLN-nummer fra kunden.