Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Foretaksregisteret. Hvordan redigere egendefinert fakturablankett

Her viser vi hvordan du kan redigere inn teksten «Foretaksregisteret» på din egendefinerte fakturablankett. Denne vil da erstatte teksten «Organisasjonsnummer». Dette er aktuelt dersom du har en eldre, tilpasset fakturablankett som ikke støtter den nye innstillingen for Foretaksregisteret i Klient/system

  1. Gå inn på menyvalget Rapporter i Faktura. I Rapportoversikt, velg Blanketter – Faktura og marker den du vil redigere, se bildet under. Merk at du må være innlogget som administrator for å ha tilgang til denne rapportgruppen

Bilde 1_foretaksreg redigere egendef rapport.png

2. Høyreklikk på denne rapporten, velg Egenskaper – Lag ny, legg inn ønsket navn (ikke det samme som du hadde), avslutt med OK.

 

Bilde 2_foretaksreg redigere egendef rapport.png

3. Finn den nye rapporten nederst i listen, høyreklikk og velg Rediger.Du har nå kommet til Rapport designer (1). Merk feltet «Organisasjonsnr» (3), i boksen til høyre (2) skriver du inn «Foretaksregisteret» der det tidligere stod «Organisasjonsnr». Gå ut av feltet og lagre med lagre knappen oppe til høyre.

4. Du har nå kommet til Rapport designer (1). Merk feltet «Organisasjonsnr» (3), i boksen til høyre (2) skriver du inn «Foretaksregisteret» der det tidligere stod «Organisasjonsnr». Gå ut av feltet og lagre med lagre knappen oppe til høyre.

Bilde 3_foretaksreg redigere egendef rapport.png

5. Velg denne nye blanketten ved Utskrift og du vil få korrekt visning på din fakturablankett.

Bilde 4_foretaksreg redigere egendef rapport.png

Da er denne tilpasset og klar til bruk. I eksemplet over er det blanketten «Standard faktura med fritekst» som er brukt som utgangspunkt. Men prinsippet blir det samme med de fleste eldre blanketter.

Dersom dette ikke hjalp, må du lage et nytt felt på blanketten. Dette er fullt ut mulig å gjøre selv, bare følg denne beskrivelsen:

Inne på rediger blanketter tar du et skjermbilde eller noterer deg tallene som står til høyre i bildet under property Toolbox og setter verdien for Visible til False.

 

Bilde 5_foretaksreg redigere egendef rapport.png

Så trykker du på Aa oppe til venstre og bruker musepekeren til å lage et nytt felt et eller annet sted på fakturaen som skal bli det nye feltet for teksten Foretaksregisteret. Stå i dette feltet og legg inn de samme tallene som stod i forrige bilde, verdiene for «Heigt», «Left» og «Top» bestemmer plasseringen på feltet. I linjen for «Caption» legger du inn «Foretaksregisteret». Lagre, så er blanketten klar til bruk.

Bilde 6_foretaksreg redigere egendef rapport.png

Vil du lese om den nye funksjonen som er tilgjengelig fra versjon 3.53 og på nye blanketter, kan du lese her: Foretaksregisteret på faktura

 

Vil du se flere tips om egendefinering av fakturablanketter kan du lese her: Enkel redigering av blanketter