Opprette første ordre under prosjekt Prosjekt er paraplyen som samler all info, men Ordre er den underliggende "ID" du registerer timer mot, inngående faktura, fører varer på og fakturerer ut ifra. Man kan ha mange ordre under ett prosjekt. Opprette første Ordre Før du er klar til å føre timer og annet mot prosjektet så må du opprette en ordre. Det må alltid ligge en ordre under prosjekt for å føre timer og eventuelt varer mot. Du kan også føre inngående faktura mot spesifikke ordrer under prosjektet. Det er kan være greit å navngi/beskrive den første ordren som ‘Kontraktsordre’ eller ‘Hovedordre’. Du ser her at ‘Fritekst’ henter tekst fra ‘Beskrivelse’ under Detajer-fanen. Om ikke du ønsker det med så bare sletter du teksten. Det kan være nyttig å bruke den første ordren som faktureringsgrunnlag, spesielt ved fastpris prosjekter. Du kan da gjerne legge inn kontraktssum i hovedordren. Vi legger denne kontraktssummen inn som egen vare- og itemlinje. Ved å benytte item-linje får man muligheten til å ta ut varer, kjøpe inn varer, føre timer og inngående faktura mot dette item og da knytte alle kostnadene mot fastprisen/kontraktsummen. NB Du kan dele kontrakten i flere summer og da i flere item. Varelinjen settes som anbud/fastpris ved å høyreklikke på varelinjen og velge sett anbudstype – fast pris og fast antall. Kontraktsum kobles mot itemnummer Les mer om bruk av Contracting i forbindelse med prosjekter med fast pris og prosjekter som faktureres etter regning i artikkel Fastpris eller Etter regning.