Spesialpriser, påslag og rabatter Det er rabattmatrisen som benyttes til rabatt på pris og påslag på pris. Det er mulig å sette opp matriser som setter %-påslag på innpris/nettopris og %-rabatter på standard utpris/listepris. For å knytte rabatter til kunder må man først sette opp kundekategorier tilsvarende de forskjellige pris matrisene som ønskes brukt. Kundekategori Sett opp de kundekategoriene som er relevant for dine kunder og ønsket statistikk. Kundekategorier opprettes i Faste Register og Kategori (kunde). Spesialpris, %-påslag innpris/nettopris For å kunne bruke %-Påslag på innpris/nettopris så må du innom ‘Spesialpriskoder’ for å sette opp disse pristypene. Dette finner du i Faste Register - Vareregister - Spesialpriskoder. Legg inn ønsket navn, velg grunnpris ‘Innpris’ og legg inn ønsket påslags-%. Rabattmatrisen – sammenknytning av kundekategori og rabatter/påslag. I rabattmatrisen knytter man sammen kundekategoriene med ønskede påslag eller rabatter. I eksempelet nedenfor vises hvordan knytte matrisen med %-påslag på innpris. Rabattmatrisen finner du under Faste register. Eksempelet nedenfor viser opprettelse av rabatt på standard utpris/listepris. Dette fungerer på de samme prinsippene som ovenfor, men du slipper å lage egen pristype i starten. Oppretter først egen kundekategori for ønsket rabatt under Faste register og kundekategori (rabatt). Deretter går du gjennom veiviseren i rabattmatrisen, og når du kommer til ‘Rabatt grunnlag’ så bruker du pristype1, for det er standard utpris-felt, og så legger du inn ønsket rabatt i Faste Register og rabattmatrise. Rabattmatrisen opererer etter følgende prioritering når kundekategori m/rabattmatriseknytning er satt på kunde: kunde knyttes til prosjekt og prosjektet arver rabattmatrise fra kunde. ordre arver rabattmatrise fra prosjekt / evt. ordre arver rabattmatrise fra kunde. Overføring til ordre rutinen i FM leser rabattmatrise fra ordre (så lenge inngående faktura tagget med ordrenr) og setter riktige priser. Bruk av varegruppe i rabattmatrisen Det er anbefalt å splitte opp varer og tjenester i forskjellige varegrupper om bedriften driver med mye varesalg. Dette for å slippe konflikt med rabattering og påslag på time-varer og andre varer som ønskes holdt utenfor standard vareprising. Alle grossist-varer med tilhørende varegrupper anbefales da å legge inn under varegruppe 1. Andre varer legges da i egne hoved-varegrupper 2, 3, etc., og disse kan det da i utgangspunktet lages egne rabattmatriser for. Timepriser prises i Timeregistreringsmodulen, se artikkel Timeføring mot prosjekt.