Fastpris eller Etter regning Et prosjekt kan gjennomføres på flere måter og er forskjellig fra virksomhet til virksomhet. Vi skal kort ta for oss bruken av Contracting i forhold til om prosjektet har en fast pris til kunden eller om det skal faktureres etter regning. Fast pris på prosjekt Ofte kalkulerer man en jobb som skal utføres og gir kunden en fast pris på den jobben og da sammen med en beskrivelse/kontrakt om hva den prisen inneholder. Den mest effektive måten å benytte Contracting på ved en fastpris ordre er å opprette hovedordre på prosjektet og legge inn anbudssum her. Dersom man benytter Item funksjonaliteten, der man kan koble opp anbudssum/kontraktssum mot uttak eller kjøp av materiell/annet og timer medgått, så kan man fakturere iht. avtale med kunde og løpende følge opp dekningsbidraget på hovedordren. Varelinjene på materiell og timer legges da inn, ved kobling mot item nummer, med 100 % rabatt og påvirker da ikke visning av inntekten i prosjektet og dekningsbidraget på prosjektet. Dersom det blir tilleggsarbeid, altså arbeid som ikke er priset i opprinnelig anbud, så oppretter man tilleggsordrer/underordrer på prosjektet og de faktureres da gjerne etter regning. Vare for anbudssum/kontraktsum Anbudssum/kontraktsum legges inn i Uni Micro i første ordre opprettet på prosjektet. Funksjonaliteten i programmet er slik at denne hovedordren da skal ha samme nummer som prosjektet. Opprett gjerne en egen vare for kontraktsum. Lagerfører dere varer i Uni så opprettes varen med lagertype ingen lager. Varenummer trenger ikke å være kontrakt, det kan være et tall eller annen tekst. Anbudsfunksjon i tilbud Kontraktsum som er kalkulert i annet program kan legges rett i ordren eller dere kan benytte kalkuleringsfunksjonen og som da starter med at det opprettes et tilbud. Er det allerede opprettet et prosjekt så opprettes nytt tilbud i fanen for tilbud i Prosjektordre i Contracting: Dersom prosjekt ikke er opprettet og det er usikkert om tilbudet blir et prosjekt så opprettes nytt tilbud på vanlig måte. Dersom det blir et prosjekt så opprettes prosjekt og du kan knytte tilbudet til prosjektet ved å legge inn prosjektnummer på fanen for dimensjon i tilbudet. Benytter du varer satt opp som beskrevet i artikkelen om budsjett i Contracting på prosjekt, så vil du også få lagt inn budsjett samtidig på prosjektet ditt. Les mer om budsjett og varer i artikkelen Legge inn budsjett på prosjekt Opprett først en varelinje og benytt da gjerne varen kontrakt (eller din tilsvarende vare) som beskrevet over. Legg ikke inn pris på varelinjen og sett opp varen som en anbudslinje ved å høyreklikke og velg fast pris, fast antall: Jobben kalkuleres da ved å legge inn materiell som vil medgå, timer og annet. Varelinjene knyttes mot kontraktsum ved å knytte linjer mot anbud eller ved å legge inn tilsvarende itemnummer som her er 1. Dersom jobben skal kalkuleres i flere deler så kan man fint opprette flere delsummer og forskjellige itennummer på de forskjellige delsummene. Har man opprettet et tilbud så kan de varelinjene hentes inn i ordre. Åpne ordren som er laget på prosjektet og velg å lage ordre av et tilbud: Starter man direkte i ordre så fungerer funksjonaliteten for anbud/item på samme måte også i ordre, men kalkuleringsfunksjonen har du ikke i ordre. Kobling av kontraktsum mot medgått materiell og timer Funksjonaliteten for å koble anbudssum/kontraktsum mot medgått materiell, annet og timer er på samme måte som beskrevet over under i avsnitt om anbudsfunkjonen. Kontraktsumlinjen settes som anbud ved å høyreklikke og velge fast pris, fast antall. Denne linjen blir mørk gul. Varene knyttet mot denne summen knyttes med samme itemnummer og viser som lys gul. Funksjonaliteten gjør at dekningsbidraget oppdateres i oversikten etterhvert som materiell og timer medgår. Benyttes samtidig budsjett så kan du følge utviklingen av medgått materiell og påløpte timer mot det som er budsjettert. Prosjekt fakturert etter regning Har du inngått en avtale med din kunde om at en jobb skal faktureres etter regning så innebærer dette oftest at kunden skal dekke alt medgått materiell pluss et påslag og medgåtte timer. Fakturering kan være etter ferdig utført arbeid, gjerne for kortere/mindre oppdrag, eller løpende som for eksempel månedlig. Benytter man timeregistreringsmodulen integrert i Uni Micro så registreres timer løpende mot ordrenummer opprettet på prosjektet. Varer kan hentes ut fra lager og over til prosjektet ved å benytte vareuttak/retur - les mer om det her. Bestiller du varer direkte til prosjektet og varene ikke skal innom lager så overføres varelinjene til prosjektet/ordren som beskrevet i artikkelen om Inngående faktura mot prosjekt.