Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Salgsmål

Du kan opprette salgsmål som du kan bruke for sammenligning i salgsanalysen
Menyvalg: Registrere - Salgsmål

mål1.png

Forklaring til feltene:
Ny: Blanker ut data og lar deg begynne på nytt
Slett: Sletter den linjen du står på
Lagre: Lagrer data i bildet
Visning av detaljer for salgsmål: Du kommer inn i et annet bilde og får sett detaljene for salgsmålet, se forklaring nedenfor
Salgsanalyse: Tar deg tilbake til salgsanalysen.
Vis gjeldende: Viser graf nede i bildet for gjeldende salgsmål
Feltvelger: Her kan du sette inn/fjerne de feltene du vil i øvre del av bildet
Dekningsbidrag: Henter dekningsbidrag fra aktuell vare(r) og viser deg dekningsbidraget i egen kolonne på øverste bilde og på grafen under
Vise antall: Henter ut gjennomsnittlig pris på vare(r) som har vært solgt. Dette for å få en mest mulig "riktig" pris. Viser antall i egen kolonne i øverste bilde

Knytte Selger til salgsmål
Gå til kolonnen "Selger" - Trykk på søkeknapp (hurtigvalg F4) - deretter "Enter" - for å hente opp registrerte selgere i systemet. Velg selger du vil knytte til salgsmål og dobbeltklikk - eller trykk på knappen "OK".


Samme framgangsmåte brukes for å legge inn Kundekategori - kunde - varegruppe etc.


mål2.png

Visning av detaljer for salgsmål
Registrer i mer detalj hva målet skal gjelde. Her kan du velge mellom å bruke Selger, varegruppe, vare, kundekategori, kunde - samt 4 ulike dimensjoner; Prosjekt, avdeling, funksjon, område.
Alle felt er søkbare - Søkebildet aktiveres ved F4, eller klikk på ">>" til høyre for feltene.
Du kan her også styre salgsmål helt ned til hver enkelt dag.


mål3.png


Periodisering
Viser hvordan målet er prosentvis fordelt ut i perioden.


mål4.png


Periodiseringsdetaljer
Det er altså mulig å periodisere på i alt fire måter. Systemet vil automatisk velge den periodiseringen som er mest hensiktsmessig ut fra dato. Den siste med dag, betyr at det ikke blir % vis fordelt, men at det bare tas hensyn til antall dager som inngår i målets periode.

Dato
Valg av dato for målet. Det som er viktig å tenke på er at hele fordelingen bruker dato, så en forandring her vil ha innvirkning over hele linja.
Dagens dato som Fra dato og 31.12. som Til dato er standardverdier. Når du gjør endringer på datoutvalget får du opp følgende spørsmål:


mål5.png

For å kunne lagre endringen må du svare Ja her.


mål6.png

Lagring av mål data
Det er stor fokus på lagring i disse bildene, på grunn av at små endringer har stor innvirkning på målet i sin helhet.


mål7.png