Telefonkatalogen Menyvalg: Faste register - Telefonkatalogen innstillinger Opprette og oppdatere kunder/leverandører/ansatte direkte fra telefonkatalogen Innstillinger: Du finner innstillingene for telefonkatalogen under Faste register - Telefonkatalogen innstillinger. I faktura og regnskap finner du disse også under Vis - Telefonkatalogen innstillinger både på kundekortet og på leverandørkortet (Faste register - Kunde eller Faste register - Leverandør). Du trenger kun å registrere innstillingene på et sted. Standard brukernavn er uni micro (små bokstaver) og passord er 1880. Dersom du har kjøpt tilleggstjenester, som kontantkort for sending av sms eller oppslag, vil du ha et eget brukernavn og passord, samt en avsender. Du finner mer informasjon om tilleggstjenestene i denne artikkelen. Dersom du har flere nummerserier for kunder og/eller leverandører bør du sette hake for Alltid velg nummerserie ved ny. Dette for at du skal få velge hvilken nummerserie kunden eller leverandøren skal opprettes i. Dersom den ikke er på vil systemet alltid plukke standardserien. Opprette kunde/leverandør/ansatte fra telefonkatalogen: Vi bruker her kunde som eksempel, men framgangsmåten vil være den samme for både leverandør og ansatt. Søk etter kunde på vanlig måte, enten på kundekortet (Faste register - Kunde) eller ved registrering av tilbud/ordre/faktura. Du får da opp dette søkebildet: Dersom du ikke finner kunden/leverandøren/ansatte du søker etter i ditt eget register, trykk Telefonkatalogen-knappen. Du vil da se at søkebildet forandrer seg. Når du har grønn bakgrunn søker du i telefonkatalogen sitt register. Skriv inn det du vil søke på og trykk Enter. Endre eventuelt på søkekriteriet, velg riktig oppføring i listen og trykk Velg: Du får da spørsmål om denne skal opprettes som ny kunde/leverandør/ansatt. Svar eventuelt OK på det: Dersom du har på hake for nummerserievalg i innstillingene for telefonkatalogen så får du først opp et spørsmål om hvilken nummerserie som skal benyttes: Så blir det opprettet en ny kunde: Oppdatere kunde/leverandør/ansatt mot telefonkatalogen: Dersom du mistenker at en kunde/leverandør/ansatt har fått ny adresse/nytt telefonnummer el.lign, kan du oppdatere den mot telefonkatalogen for å få inn de nye opplysningene. Hent opp kunden som skal oppdateres på kundekortet og velg Oppdater mot telefonkatalogen: Du får da opp telefonkatalogen-søkebildet på nytt. Velg riktig oppføring fra listen. Legg merke til at systemet nå foreslår å søke på organisasjonsnummer i første omgang: Du får da opp et bilde som viser data fra telefonkatalogen til venstre, og dine data til høyre. Sett hake for de opplysninger som skal oppdateres og velg Oppdater (systemet foreslår å oppdatere de data som er ulike, men du kan velge å fjerne/sette på haker): Velg Oppdater og du får de nye opplysningene inn på kundekortet. Husk å lagre endringene.