Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Arbeide med backupfiler

Under dette valget kan du velge om du ønsker å lese inn igjen, laste ned, slette eller sende backup til support i forbindelse med en supportsak.
Menyvalg: Uni Backup - Arbeide med backup filer

Aller først ønsker du å velge om du vil arbeide med filer som er lagret lokalt, eller online.


arbeid1.png


Ved å gå inn på dette valget får du oversikt over hvilke backuper som finnes (lokalt/eller online). Her kan du videre arbeide med disse og utføre ulike oppgaver.

Hva vil du jobbe med - Lokale eller Online filer?

For å endre visning, trykk på hakeknappen til høyre, og du vil få opp aktuelle backup-områder. Her vil du normalt kun få vist din standard lokale backupmappe - og systemets standard Online backupmappe. Velg hvilket område du ønsker å arbeide med (lokalt område, eller Online område):
arbeid2.png


Det er i hovedsak 3 operasjoner som er aktuelle å utføre på valgte backupfiler (andre filer): * Slette backupfiler - og andre filer * Hente backupfiler og lese inn på aktuell klient * Sende backupfiler til Uni Micro's supportavdeling


Merking av filer i listen:
I listen må du merke de filene du ønsker å arbeide med. Her vil standard windows-hurtigtaster for merking virke.
* Merk en fil: Klikk med musetast på ønsket fil
* Merk alle filer: Hold inne "Ctrl" og trykk A
* Merk flere filer etter hverandre: Merk en fil, Hold inne "Shift"-tasten og klikk på siste fil som skal merkes
* Merk filer innimellom hverandre: Merk en fil, hold inne "Ctrl"-tasten og klikk på andre filer som skal merkes


Slette backupfiler (andre filer)

I listen må du merke de eller den filen(e) du ønsker å slette. (se over).
arbeid3.png


Når du har merket ønskede fil(er) - kan du så trykke på knappen for "Slett Fil(er)" under fillisten. Du får da opp kontrollspørsmål om du virkelig vil slette, svar "Ja" og filene er slettet.


arbeid3a.png



NB! Husk at når du nå sletter backupfiler, så må du være helt sikker på at du virkelig ønsker å gjøre dette - de blir da ugjenkallelig borte!


Hente backupfiler og lese inn på aktuell klient

 

En viktig funksjon - kanskje den viktigste, er å ha mulighet til å lese inn igjen backupfiler i systemet. Du kan her hente og lese inn igjen backupfiler enten fra lokal backupmappe eller fra Online backupmappe. Det som skjer ved bruk av denne rutinen, er at eksisterende data på klienten du jobber med vil bli erstattet av en tidligere opprettet backup. Det er kun i spesielle tilfeller at dette er ønskelig, så dersom du er i tvil, forhør deg med support hos Uni Micro først! Vær også oppmerksom på at innlesing av backup på et tidligere år enn siste år opprettet, normalt ikke vil være spesielt vellykket og kan i verste fall føre til datatap!

NB! Her er det svært viktig å ha klart for seg hvilken klient/årstall man faktisk arbeider med - Sjekk navn og årstall øverst i bildet - før du starter tilbakelesing av backup!


Når du så har sjekket alt, og du faktisk har behov for å bruke denne rutinen, så fungerer den slik at merket backupfil i listen vil overskrive alle data på valgt klient / årstall - når du trykker på knappen for "Les inn backup"

 


arbeid4.png


Da dette er en kritisk operasjon, vil du få opp en ekstra advarsel om du er sikker på om du vil utføre operasjonen.


arbeid5.png


Dersom du er sikker svarer du "Ja", og vil da få opp et nytt vindu hvor du blir bedt om å skrive inn passordet for Unimicro V3 (samme som ved pålogging). Dette både som en ekstra sikkerhet (dersom du trykte "Ja", men faktisk trykte feil), men ikke minst fordi ingen uautoriserte, som ikke kjenner passordet du logget deg på med, skal ha anledning til å gjøre dette, dersom maskinen står på og andre har tilgang til den.


arbeid6.png

Dersom du ikke har korrekt passord avbrytes rutinen - og du må eventuelt starte på nytt.
Denne meldingen kommer dersom innlesingen er OK:


arbeid7.png

Spesielt ved tilbakelesing fra Online backup

arbeid8.png

 

Dersom du ønsker å lese inn backupfiler som ligger på Online backup-området, så vil filen først hentes ned til ditt lokale backupområde - deretter behandles den som vist tidligere. Det kan da skje at du avbryter operasjonen, etter at du har hentet den ned lokalt. Merk deg da at selve backupfilen allerede er hentet ned til din lokale backup-mappe og ligger der.


Dette også er en måte å hente tilbake backupfiler på - uten at du trenger å lese den inn på noen klient.

 

Sende backupfiler til Uni Micro

Som en del av at Uni Micro skal kunne yte best mulig support, så vil det i enkelte tilfeller være nødvendig å få en kopi av brukernes data m/oppsett etc. for å kunne analysere og gi råd/veiledning om oppsett og bruk av systemet. Det kan også være innmeldte feil, som ofte viser seg å være feil i datagrunnlaget - som kan avdekkes gjennom at vår supportavdeling får tilgang til brukernes data.

Merk: All forsendelse av backup-data skjer på en sikker måte mellom bruker og Uni Micro. Data blir krypterte ved forsendelse og dekrypterte ved mottak.

Du kan kun sende filer som er lagret lokalt. Dette fordi at man i supportsammenheng vanligvis ønsker mest mulig oppdaterte data, og du bør da først ta en helt ny backup lokalt. I tillegg vil alle Online backupfiler uansett ligge lokalt (dersom de ikke slettes lokalt), og da er det mest hensiktsmessig å bare ha et sted å sende backupfiler til support fra.


NB! Du må først ha avtalt med support at fil skal sendes. Dersom det ikke er avtalt før du sender inn backupfil, vil slike filer slettes uten å behandles.


arbeid9.png

Vanlig prosedyre vil da være å avtale med support at backupfil sendes - opprette en ny backup på ønsket klient - Gå inn på lokale backupfiler, merke ønsket backup og trykke på knappen "Send til support". Når dette er utført vil support finne igjen innsendte backupfiler på et eget ftp-område på Uni Micro's servere, og behandle supportsaken videre.