Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Nytt i versjon 3.66

Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.65.18 til 3.66.26.

Felles:

  • Skjerpet lisenskontroll: Dersom lisens er koblet mot bruker, får du nå 5 min på å lagre det du skal før du blir kastet ut, dersom lisensen blir opptatt på annet hold. Tidligere kunne du fortsatt lagre, men du hadde mistet tilgang til f.eks. å lagre lagertransaksjoner.
  • Enkelte har opplevd at teksten på arkfanene i skjermbilder har forsvunnet. Denne problemstillingen skal nå være løst.
  • Et par problemstillinger som oppstår når du jobber på to regnskapsår parallelt er korrigert:
    • Overføring av saldo skal nå opprette manglende dimensjoner (prosjekt, avdeling o.l.) på det nye året. Tidligere har du måttet huske å opprette nye prosjekter på begge år.
    • Kunder og leverandører opprettes automatisk som konto også på det nye året.
  • Anonymisering av bruker fungerer bedre.
  • Dersom årsdatabasen ikke er skikkelig oppdatert kunne du tidligere tømme systeminnstillingene dersom du lagret. Du vil nå få en feilmelding i stedet. (Dersom databasen er oppdatert til 3.66, og en bruker logger på fra en maskin med versjon 3.65 installert vil det være som før.)
  • Knappene/fanene i autobank-bildet fungerer nå som i andre bilder. Dersom du trykker på en knapp er det det utvalget du ser i listen.
  • Valgene for installasjon av sql-server i oppstartsvegviseren er oppdatert
  • Backuper sendt til support via programmet blir lastet opp via SFTP
  • Endring av kontaktinformasjon i EHF/E2B innstillinger skal nå bli oppdatert i aksesspunktet
  • Altinn-eksport er tilpasset endringer gjort av altinn, gjeldende fra april.

 

Regnskap:

  • Mva-oppgjør: Du får nå et varsel dersom du får med poster som ikke stemmer med perioden du tar mva-oppgjør for. (Dersom du f.eks. har ført nye poster på tidligere oppgjorte perioder, eller du har benyttet Periodiser etter leveringsdato).
  • Remittering:
    • Remittering til flere leverandører som benytter samme kontonummer (f.eks. ved factoring) skal nå fungere
    • Remittering på ISO-format tar nå med valutakoden til kontoen det remitteres ut fra.
    • Dersom leverandør opprettes fra EHF, og det er linjeskift i navn eller adresse på leverandøren i filen, så blir linjeskiftet ignorert. Dette korrigerer et problem som har gitt for få tegn i remitteringsfilen.
    • ISO: Dersom betalingskonto mangler i returfil (som f.eks. i filer fra Nordea), blir betalingen nå bokført mot standardkonto. Tidligere ble ingenting innlest. (Det skjedde ingenting)
  • Innlesing av EHF håndterer nå vedlegg som har filsti som id til dokumentet.
  • Autobank 2/Remittering ved filoverføring via sftp direkte til Nets:
    • Du må nå benytte bankID for å få sendt remitteringsfiler
    • MessageID inneholder nå orgnr, slik at du kan benytte samme kommunikasjonsavtale på flere klienter/instanser.
  • Fakturamottak:
    • Det er lagt til flere godkjenningsmodeller som kan benyttes dersom du f.eks. vil tildele til mange, men at status skal bli akseptert dersom f.eks. minst to aksepterer. Du setter godkjenningsmodell på arbeidsflytretningen i arbeidsflyten.
    • Endring av ordrereferanse på en konteringslinje, vil endre dimensjon/referanse også i headingen på fakturamottaket.
    • Feil som gjorde at vedlegg med ugyldige tegn ikke lot seg importere (fra EHF) er korrigert. Vedlegg der id til dokumentet var satt til en filsti er det også korrigert for.
    • Opprettelse av aktivitet ved tildeling av faktura tok mye cpu. Dette er korrigert.
  • Eksport til SAF-T feilet dersom det var et spesialtegn i bilagstekst. Dette er forsøkt korrigert for. (Alle mulige spesialtegn er ikke funnet.)
  • Kolonne for Salg i år/Kjøp i år er fjernet fra rapportene Aldersfordelt saldoliste kunder/-leverandører.
  • FM merknad i Forespørsel på bilag/Forespørsel på konto skal nå vise merknaden fra korrekt fakturamottak (viste gjerne fra fakturamottak med samme bilagsnummer på tidligere år)
  • Anleggsregister: Feil i beløp ved realisering av anleggsmiddel som er påkostet er korrigert.

 

Faktura:

  • Problemstilling som gav manglende reservasjon på ordrelinjer, og manglende lagertransaksjoner fra faktura, er korrigert. Du får ikke lenger benytte samme lisens fra to pc-er samtidig, når en lisens er koblet mot bruker.
  • Funksjon for å tilbakeføre/nullstille feilført levering. Du finner valget under Rediger i leveringsbildet. Alle leveringer på ordren blir tilbakeført.
  • Ved overføring av ordre til bestilling skal informasjon om bredde/høyde/lengde bli med på varelinjene.
  • Lager: Problem som kunne gi feil kombinasjon av lager/lokasjon på lagertransaksjon etter at du har flyttet varer via Overføringsmodus er korrigert
  • Rabattmatrise: Problem med lagring av endringer uten at du gikk ut og inn av matrisen er korrigert. Visning av varer i matrisen etter lagring er også korrigert.
  • Renter skal bli bokført korrekt ved innlesing av innbetalinger fra Lindorff inkasso
  • Scripting-error feil på fakturautskrift dersom du fakturerer med mva på valutafaktura er løst i de fakturablankettene som hadde feilen.
  • Opplasting av rabatt til nettbutikk skal nå logge eventuelle feil. Loggen skal vise hvilken rabatt som lager problemer.
  • Opplasting av varer til nettbutikk håndterer nå varer som har mange blanke tegn i varenummeret bedre
  • Eksport til excel fra Søk på serienummer skal fungere
  • En del av den faste e-postteksten som ble lagt til ved sending av E2B-faktura er fjernet.
  • Du skal få feilmelding dersom bilaget til en faktura ikke blir lagret.
  • Funksjonen Lever et fakturamottak er deaktivert.
  • Du skal nå få opp plukkbildet i ordre, selv om varen ikke finnes på lager.
  • Factoring til Nordea/Kbank fungerer nå bedre ved kjedefakturering
  • Datauthentingen i rabattmatrise-bildet (og Spesialpris på kundekortet) er optimalisert, slik at det skal være raskere.
  • Feil på miljøavgift ved redigering på levering er korrigert.
  • Du kan nå sette inn felt for Utpris i Bestilling. Feltet henter Standard utpris fra varekortet. Feltet er ikke redigerbart.
  • Samlepurring har nå også fått visning av tekst Inkassovarsel.
  • Det skal nå være mulig å deaktivere for sending av e-post under EHF/E2B på kundekortet. Dersom ingenting skal være aktivt mtp EHF/E2B på en kunde kan ingen av kryssene for "Send elektroniske faktura til denne kunden" eller "Send via fakturaprint" være på.
  • Eksport av factoring-filer til DNB i xml-format skal nå ta med valutakode og valutasum.
  • Inkasso: mulighet for eksport til Kredinor, med filoverføring via SFTP
  • Lagring av faktura/ordre/tilbud krever nå trackingid.

 

Lønn:

  • Støtte for endringer i elektroniske skattekort. Blant annet Kildeskatt på lønn (prosentkort med 12 måneder trekk)
  • Tilpasset endringer i a-meldingen fra periode 01-2019.
  • Årsoppgave til inntektsmottaker viser ikke lengre kommunenummer (siden det ikke følger skattekortet).
  • Yrkeskoderegisteret/stillingskoderegisteret som kan importeres fra fil er oppdatert.
  • Rapportering av sluttdato er endret. Tidligere hadde vi en 45-dagersregel. Nå kontrolleres forrige periode om stillingen var med, og dersom den da ikke hadde sluttdato, så rapporteres sluttdato denne perioden. Dersom sluttdato har blitt rapportert, eller stillingen ikke var med, så blir den ikke med. OBS: Dette kan gjøre at oppretting/levering av a-melding virker tregere.
  • Standard lønnsartregister for oppretting av nye klienter er oppdatert med nye diettsatser.
  • TravelText: Reiser der diett blir 0 skal nå kunne overføres til lønnskjøring

 

Butikkdata:

  • Flere tilpasninger for å oppfylle Forskrift om krav til kassasystem (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-18-1616):
    • Hver kasse må ha en id, så du må opprette et kasseregister
    • Du får ikke lengre endre tekst på varen i salgsbildet. Du får kun endre antall, rabatt og pris.
    • Du får kun skrive ut en kopi av kvitteringer.
    • Det er gjort tilpasninger Z- og X-rapporten. Husk at Z-rapporten skal kjøres hver dag.
    • Du får ikke registrere kontant delbetaling av en faktura.
    • Du får ikke lenger kjøre enkelt dagsoppgjør. Du må oppgi opptalt beløp.
    • Det blir skrevet ut kvittering ved kontant-uttak.
    • Endringer blir lagret og logget i en Elektronisk journal

 

Contracting:

  • Du kan knytte inngående faktura-vedlegg til ordre under Inngående faktura i Prosjektordre.
  • Problem som gav Division by zero-feilmelding ved akontofakturering er løst.
  • Leverandørfaktura:
    • Ved oppretting av varer fra Leverandørfaktura (inngående EHF, f.eks) kan du nå knytte varen til varegruppe i samme bilde.
    • Du kan sette prefiks på leverandør, slik at importerte varelinjer fra leverandøren automatisk får dette prefikset. Dette gjelder kun ved ehf-innlesing til fakturamotta, med hake på for overføring av varelinjer i innstillinger. Selve prefikset legges inn under Andre opplysninger på leverandørkortet.
  • Mulighet for å viderefakturere via overføring til ordre fra fakturamottak, uten at fakturaen er en
  • EHF/Autofakt med varelinjeinfo. Du må angi en standard vare for viderefakturingering. Du finner et eget innstillingsbilde under Eksterne faktura i fakturamottaket.

 

Abonnement:

  • Feltet som gjorde at du kunne få -1 som avdeling på abonnement, og transaksjonen til dette abonnementet er fjernet. Det er også lagt inn en rutine som fjerner -1 fra de abonnementene som har fått denne verdien. Du finner den på Fil - Systemverktøy - Korrigere dim2 = -1 i regnskapsmodulen. I samme bilde kan du også velge å korrigere transaksjoner i regnskapet. I så fall er det avdeling på selve tariffen som bestemmer. OBS: Dersom du alt har korrigert dette i regnskapet bør du ikke velge å korrigere via rutinen.

 

Uni24:

  • Problem som gir feilmelding "400 bad request" i dokumentflyt/fakturamottak er forsøkt korrigert.
  • Faktura på EHF tar nå med kid i vedlegget.
  • Vedlegg på e-post fra Uni24 har nå mer unike navn, da tredjepartsleverandør kunne blande filer når de opplevde treghet/nedetid.