Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Første oppstart av online backup

Fra versjon 3.71 er det gjort endringer i backuprutinen.

Menyvalg: Hovedmeny - Unibackup

Dersom du aktiverer online backup trenger du ikke å bekymre deg over om eller hvor du har backup den dagen du trenger det. Med Uni Backup kan du ta backup av dine regnskapsdata og sende til våre sikre servere. Forsendelsen er kryptert og passordbeskyttet. Fra økonomisystemet får du full oversikt over – og tilgang til – egne sikkerhetskopier som ligger på Uni Micro sine servere. Vi vil her vise deg hvordan du setter opp online backup første gang.

Stå i Hovedmenyen, velg Uni Backup og velg Opprette backup - Online backup:
1 online.jpg

Svar Ja på å opprette avtale. Da kommer du inn i dette bildet og må lese igjennom og godta avtalen. Her står det også hva online backup koster.

2 online.jpg

Deretter må du sette opp en bruker. Hver kunde får en mappe på vår ftp-server ut fra kundenummeret som finnes i lisensen. På et kundenummer kan det være flere brukere.
Alle brukerne på et kundenummer har det samme passordet. Det vil si at dersom du er førstemann som setter opp en bruker på dette kundenummeret må du lage et passord. Dette passordet blir satt som Administratorpassord for din lisens. Nestemann som skal sette opp en bruker må taste inn Administratorpassordet. Grunnen til dette er at alle brukerne på samme kundenummer har tilgang til alle filene som er lastet opp på dette kundenummeret. Det er derfor en ekstra sikkerhet at du både må ha riktig kundenummer (som vi finner fra lisensen) og et felles passord for å kunne opprette en bruker på kundenummeret.

Vi anbefaler at du legger inn et passord som får godkjenningen "Bra passord" som under.

3 online.jpg

Når nestemann som skal ta backup logger seg på får vedkommende opp dette bildet:

8 online.jpg

Svar Ja

9 online.jpg

Du må her ha passordet som ble brukt når tjenesten ble satt opp første gang. Du kan evnt be om å få tilsendt passord på epost, det blir da sendt til eposten som ligger i bildet, den som er registrert på avtalen hos Uni.


Når brukeren er opprettet kommer du inn i Backupvinduet, fra dette vinduet kan du enkelt kjøre backup som lagres på Uni Micro sin server. Dette vinduet er det samme du får opp dersom du velger “Backup” - "Opprett backup" fra Hovedmenyen:
5 online.jpg
Velg hva du vil ta backup av, aktiv klient, flere klienter (da får du valg om hvilke klienter og år du vil ta backup av) eller systemdatabasene.

Programmet vil først lage en lokal backup som så blir kryptert og sendt til vår online server. Bildet under oppdateres med status for backup.

6 online.jpg

Når jobben er ferdig får du en bekreftelse på det. Det kommer også en mail til epostadressen som er satt i innstillingene.

7 online.jpg

 

Dersom du går inn i "Behandle backupfiler" kan du her se hva som ligger online. Nede til venstre ser du hvor mye plass som er brukt og du kan slette gamle backuper som du ikke trenger lenger.
10 online.jpg

Når du laster opp en fil til vår onlineserver, blir det først tatt en vanlig backup som lagres i din lokale backupmappe og det er denne som krypteres og lastes opp.

Vi gjør også oppmerksom på at det er gratis lagring på våre online servere inntil 250MB, dere må selv passe på å slette gamle backuper dersom dere ønsker å holde dere under denne grensen.