Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

eFaktura 2.0 - Kontroller kunder

eFaktura 2.0 kalles også «Automatisk eFaktura» / «Alltid e-Faktura» / «Ja takk til alle».

Fra desember 2021 måtte alle som benytter eFaktura over på eFaktura 2.0 for den delen av eFaktura som gjelder av- og påmelding av kunder.

Det er kun for av- og påmeldinger av kunder at Unimicro V3 benytter eFaktura 2.0. For utveksling av fakturainformasjon benytter Unimicro V3 fortsatt filutveksling via FTP til Nets eller at du laster opp filer direkte i Mastercard sin portal.

I bildet for eFaktura har du nå en knapp som heter Kontroller kunder:

eFakturabildet.jpg 

Denne vil kontrollere ditt kunderegister mot Nets/Vipps sitt register over kunder som har godtatt eFaktura fra alle, og eventuelle endringer vil bli oppdatert. Dersom du har et stort kunderegister kan det altså ta litt tid.

Rutine bør altså være å benytte denne knappen før fakturering for å få oppdatert av- og påmeldinger til eFaktura. Legg merke til at du må ha lagt inn org.nr under Faste registre - Klient/System for å kunne sjekke kundene dine.

Dersom du ikke velger noe i bildet «Kontroller om kunder har eFaktura-avtale», vil systemet kontrollere alle kunder som ikke har 9 siffer (utenom bokstaver) i organisasjonsnummer-feltet på kundekortet, da vi antar at 9 siffer er organisasjonsnummeret til en bedrift. Du kan avgrense søket noe ved å kun kontrollere kunder som er fakturert siste x dager og/eller kunder i kundekategori.

Om du ønsker å legge de kundene som nå blir påmeldt efaktura i en egen kategori, så kan du det ved å først opprette en egen kategori og så velge denne under "Legg eFakturakunder i kategori" under.

efaktura.jpg

Dersom flere kunder får samme eFaktura-referanse i retur fra Nets, vil systemet forsøke å finne beste match, for å unngå duplikater.

De «gamle» knappene for opp- og nedlasting av filer skal altså videre kun benyttes for sending av selve eFaktura-forsendelsen, og kvittering på mottak av denne.

 

Hvordan gjennomføres kontrollen:

Det er altså kunder som ikke har 9 siffer i organisasjonsnummer-feltet som blir lastet opp til Nets/Vipps for kontroll. Det som lastes opp er identifiserende informasjon som:

  • Navn
  • Eksisterende eFakturareferanse (dersom kunden er påmeldt e-faktura fra før)
  • Fødselsnummer (dersom systemet finner 11 siffer i organisasjonsnummer-feltet på kundekortet)
  • e-postadresse
  • mobilnummer
  • adresse

Nets/Vipps går så gjennom denne informasjonen, og sammenligner med sitt register over personer som er påmeldt eFaktura, og sender tilbake informasjon om hvem som er påmeldt eller ikke. Ut fra den informasjonen, blir på- og avmeldinger til eFaktura registrert på de ulike kundene i Unimicro V3.

Det er også mulighet for å kontrollere eFaktura fra kundekortet, men da sjekker du bare denne kunden.

efaktura_1.jpg

Det er ikke mulig å manuelt deaktivere en kunde for efaktura.