Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Innstillinger for inkasso til og med 3.74.xx

Det kommer endringer på inkasso i versjon 3.75. Denne siden gjelder til og med versjon 3.74.13. Har du oppdatert til 3.75, se denne artikkelen.

Slik setter du opp inkassosystemet i Unimicro V3.

Menyvalg: Registrere - Innkreving - Inkasso - Inkassosentral

arameterne for purring må settes opp korrekt. Dersom man f.eks. har satt at maks antall purringer før inkasso skal være 2, må man sette opp 3 linjer på Faste register - Klient/System - Purring. Dette fordi systemet benytter den tredje linjen til å hente informasjon om når en faktura skal dukke opp i inkassolisten.

Et eksempel på oppsett er:


purr.jpg

Når dette er satt opp, kan man gå inn i faktura modulen under Registrere - Innkreving - Inkasso - Inkasso Sentral. Ved første oppstart, blir man presentert med denne dialogen:


Inkasso.jpg

Her fylles inn alle innstillingene inkasso systemet trenger for å fungere. (Du finner senere bildet igjen ved å velge Vis innstillinger inne på Inkassosentral.)
Vårt kundenummer hos inkassobyrå: Dette tildeles av inkassobyrået når avtale tegnes.

Antall purringer før inkassosak skal opprettes: Dette feltet må fylles ut med ett nummer mindre enn antall purringer satt opp i Klient/System - Purring tidligere.

Filmottakerens epost adresse: Dette feltet kan fylles inn med flere epost adresser. Semikolon benyttes som skilletegn.

Vårt inkassobyrå håndterer purring av fakturaer: Dersom man ønsker at inkassobyrået skal håndtere alle purringer på fakturaer, så hakes dette valget av.

Minstebeløp for opprettelse av inkassosak: I enkelte tilfeller kan det lønne seg å ikke sende saker til inkasso, da det kan bli dyrere enn alternativet.

Kontonummer for føring av renter ved innbet: Det kontonummer man ønsker for føring av evnt renter.

Bruk fakturanummer istedetfor KID som informasjon: Dersom inkassobyrået ønsker at fakturanummer skal brukes istedenfor KID.

Lagringsområder for filer: Det kan være fornuftig å lage en mappe for inkasso filer, og så ha fire undermapper i denne som vist på bildet, for å ha oversikten.

Valgt eksportformat: Her velger man hvilket inkassobyrå man ønsker å benytte. Det kreves lisens for å benytte enkelte inkassobyråer.

Send filer automatisk ved eksport: Dere kan selv velge å sende filer som eksporteres, men er dette valget haket av går filkommunikasjon på epost automatisk ved eksport.

Send via SFTP: Dersom inkassobyrået støtter sending via SFTP må du hake av her og fylle ut informasjonen oppe til høyre i bildet.

   Utvidede innstillinger: Er kun i bruk dersom dere har avtale med Kreditorforeningen.

   SFTP Adresse ++: Skal fylles ut dersom dere har avtale med inkassoselskapet om å sende filene via SFTP og ikke mail.