Innstillinger for inkasso til og med 3.74.xx Det kommer endringer på inkasso i versjon 3.75. Denne siden gjelder til og med versjon 3.74.13. Har du oppdatert til 3.75, se denne artikkelen. Slik setter du opp inkassosystemet i Unimicro V3. Menyvalg: Registrere - Innkreving - Inkasso - Inkassosentral arameterne for purring må settes opp korrekt. Dersom man f.eks. har satt at maks antall purringer før inkasso skal være 2, må man sette opp 3 linjer på Faste register - Klient/System - Purring. Dette fordi systemet benytter den tredje linjen til å hente informasjon om når en faktura skal dukke opp i inkassolisten. Et eksempel på oppsett er: Når dette er satt opp, kan man gå inn i faktura modulen under Registrere - Innkreving - Inkasso - Inkasso Sentral. Ved første oppstart, blir man presentert med denne dialogen: Her fylles inn alle innstillingene inkasso systemet trenger for å fungere. (Du finner senere bildet igjen ved å velge Vis innstillinger inne på Inkassosentral.)• Vårt kundenummer hos inkassobyrå: Dette tildeles av inkassobyrået når avtale tegnes.• Antall purringer før inkassosak skal opprettes: Dette feltet må fylles ut med ett nummer mindre enn antall purringer satt opp i Klient/System - Purring tidligere.• Filmottakerens epost adresse: Dette feltet kan fylles inn med flere epost adresser. Semikolon benyttes som skilletegn.• Vårt inkassobyrå håndterer purring av fakturaer: Dersom man ønsker at inkassobyrået skal håndtere alle purringer på fakturaer, så hakes dette valget av.• Minstebeløp for opprettelse av inkassosak: I enkelte tilfeller kan det lønne seg å ikke sende saker til inkasso, da det kan bli dyrere enn alternativet.• Kontonummer for føring av renter ved innbet: Det kontonummer man ønsker for føring av evnt renter.• Bruk fakturanummer istedetfor KID som informasjon: Dersom inkassobyrået ønsker at fakturanummer skal brukes istedenfor KID.• Lagringsområder for filer: Det kan være fornuftig å lage en mappe for inkasso filer, og så ha fire undermapper i denne som vist på bildet, for å ha oversikten.• Valgt eksportformat: Her velger man hvilket inkassobyrå man ønsker å benytte. Det kreves lisens for å benytte enkelte inkassobyråer.• Send filer automatisk ved eksport: Dere kan selv velge å sende filer som eksporteres, men er dette valget haket av går filkommunikasjon på epost automatisk ved eksport.• Send via SFTP: Dersom inkassobyrået støtter sending via SFTP må du hake av her og fylle ut informasjonen oppe til høyre i bildet. Utvidede innstillinger: Er kun i bruk dersom dere har avtale med Kreditorforeningen. SFTP Adresse ++: Skal fylles ut dersom dere har avtale med inkassoselskapet om å sende filene via SFTP og ikke mail.