Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Åpne og lukke poster på Forespørsel konto

Du kan lukke og åpne poster på en enkelt konto.

Menyvalg: Forespørsel - Forespørsel konto - Avmerking.

Post-mot-postavmerking er tilgjengelig i utgavene Standard, Professional og Enterprise av Unimicro V3.

Lukking av poster:

Stå i bildet for forespørsel på konto. Skriv inn kontonummer i feltet Kontonummer. Trykk knappen Avmerking. Du kommer da inn i bildet for merking av poster:

1_avmerking.png

Bildet er som de fleste andre bilder i systemet, der du kan sortere på opplysninger ved å klikke på kolonneoverskriften. Det vil gjøre det enklere å finne igjen poster. Det mest vanlige er å sortere på fakturanummer, eller dato.

Postene merkes mot hverandre ved å klikke på dem som hører sammen, og så velge Godkjenn merking. Da vil alle merkede poster endre status som angitt i siste kolonne. 

2_lukke_poster.png

Så lenge postene blir helt lukket vil du ikke se dem med visning Åpne poster. Dersom det er delbetalinger vil de vise status Delbetalt. Du ser da opprinnelig beløp i feltet Beløp, og det beløpet som fremdeles er åpent i feltet Rest:

3_delbetalt.png

For enkelthets skyld kan du også trykke knappen Utfør automerking.  Denne vil automatisk gå igjennom posteringene og merke registreringer hvor innbetalinger og utgående faktura samsvarer på fakturanummer, eller andre kriterier. Trykk deretter på knappen godkjenn merking.

Merk: Vil vil anbefale å benytte post-postrutinen som du finner på Fil - Systemverktøy - Rutine for post-mot-postavmerking for en konto heller enn å benytte Automerk-knappen i dette bildet. Automerk i dette bildet setter kun haker/kryss for deg i listen, og så starter lukkingen fra toppen når du velger Godkjenn merking. Rutinen på systemverktøy utfører også selve lukkingen etter de kriteriene du velger.

Fjern merking-knappen vil fjerne alle merkingene som er gjort i bildet uten å ha trykket på Godkjenn merking knapp. Denne knappen vil du gjerne kunne bruke hvis du har merket av flere poster feil, og vil omgjøre dette for å begynne på nytt.

Du kan også lukke poster i bildet Åpne poster.

Visning

I dette bildet kan du også velge å se lukkede poster eller alle poster. Du velger visning i feltet for det:

4_visning.png

Se hvilke poster som er merket mot hverandre

Dersom du lurer på hvilken post en post er lukket mot, eller du mener en post skulle ha vært åpen, kan du se detaljene for lukkede poster, og eventuelt lukke dem opp igjen.

Velg visning Vis lukkede poster eller Alle poster. Marker posten som du ønsker mer informasjon om, og trykk på knappen Vis avmerkningsdetaljer. Du vil da få opp et nytt bilde som viser denne informasjonen. Du får bl.a. informasjon om hvilke poster denne posten er avmerket mot.

5_avmerkingsdetaljer.png

Åpne lukkede poster


Når du er inne på Vis avmerkingsdetaljer kan du også velge å åpne postene igjen.  Det gjør du ved å velge knappen Slett avmerking (rød kryss).

6_slett_merking.png

Du vil da få postene opp igjen under Åpne poster, slik at du kan lukke dem på nytt.

Andre knapper/funksjoner i bildet.

Skriv ut: Denne knappen vil skrive ut en enkel liste over de postene som viser i bildet

Kundestatus: Viser Kundestatus-bildet, tilsvarende det du finner i Kundekortet.

Åpne Alle poster for denne konto: Denne knappen finner du under Rediger. Den vil åpne opp igjen alle postene på reskontroen, slik at du kan merke den på nytt. Vær oppmerksom på at dersom dette er en kundereskontro, så vil alle faktura i fakturamodulen bli satt tilbake til Registrert, inntil du har lukket postene på nytt.