Person og Roller Denne funksjonen gir dere muligheten til å hente inn brukere til Fakturamottaket fra brukeradministrasjonen og ansattkortet. Brukerne kan knyttes til roller som igjen kan brukes for å tildele rettigheter. Vi vil vise stegvis hvordan vi kan importere brukere og tildele dem til ulike roller. Du finner Person og Roller under Rediger i hovedmenylinjen i fakturamottaket: Ved første gangs oppstart ser bildet slik ut: Personliste: Liste over de personene som har tilgang til fakturamottaket.Tildelte roller: De rollene den personen som er merket over er med i.Persondetaljer: Informasjon om personen som er merket på venstre side, se detaljert forklaring under.Rolleliste: Her kan du opprette roller. Disse blir tilgjengelige inne på Tilgangskontroll slik at du kan enkelt gi tilgang til en hel rolle istedenfor til enkeltpersoner. Tilordnede personer: Hvilke personer som er med i den rollen som er markert over. Forklaring til feltene under Persondetaljer:Personid: Det nummeret personen har i fakturamottaket.Navn: Navnet på personen.Brukerid/Brukernavn: Dersom personen er opprettet basert på en bruker som ligger i brukeradministrasjonen eller senere koblet mot denne vil det vise her.Ansattnummer: Dersom personen er opprettet basert på en ansatt eller senere koblet mot denne vil det vise her.Standard Epost/Telefon: Den epost/tlf.nr som er lagt inn i feltene under og er haket av som Standard.Anbefalt fakturagodkjenner på nivå: Her kan du velge hvilket nivå den aktuelle brukeren skal godkjenne faktura. Dette er veldig aktuelt dersom du bruker Automatiseringsfunksjonen, men også ved manuell tildeling.Skal alltid godkjenne på angitt nivå: Er denne haket av, vil systemet foreslå vedkommende som godkjenner på det nivået som er valgt. Du kan lese mer om Godkjenningshierarkiet her.Se alle faktura: Er denne haket av vil personen kunne se faktura som er tildelt andre, ikke kun de som er tildelt til seg selv. Importer Knappen Importer vil la deg importere personer fra brukeradministrasjon og ansattkortet. Funksjonen viser deg oversikt over personer fra brukeradministrasjonen og ansattkortet som kan importeres inn i fakturamottaket. Du kan gjøre utvalg på hvem som skal være med på importen: Det er i tillegg mulig å importere personer med roller fra registeret de er oppført i. Dersom brukeren er medlem av en brukergruppe i brukeradministrasjonen kan dette følge med ved å velge Importer grupper som rolle, på samme måte dersom den ansatte er satt opp som f.eks. salgsleder kan du hake av for å Importere stillinger som rolle, da blir denne gruppen med på importen. OBS: Dersom du skal benytte Uni24 fakturamottak sammen med det nye fakturamottaket, så må brukernavnet være helt likt. Hvis personer i fakturamottaket opprettes/importeres basert på brukere i brukeradministrasjonen, og Uni24-brukere samtidig opprettes ved å kopiere lokal bruker så vil dette gå fint. Hvis du derimot oppretter personer i fakturamottaket direkte, eller importerer fra ansattregisteret, eller oppretter Uni24-brukere som ikke er basert på lokale brukere så må personnavnet i fakturamottaket og navnet på Uni24-brukeren være identisk for at det skal fungere. Opprette roller Opprette roller og tilordne personer Du oppretter nye personer ved å enten importere de fra brukeradministrasjon/ansattregisteret eller du legger de inn manuelt.Du oppretter nye roller ved å trykke på Pluss-tegnet under Rolleliste.Du trenger ikke å opprette roller, men dersom du har mange personer i fakturamottaket og stor utskifting av brukere, kan det være tidsbesparende å opprette roller og tildele rettigheter til en rolle istedenfor hver enkelt person. Når personer og roller er opprettet kan personene, dersom de ikke har arvet rettighetene ved import, flyttes til ulike roller. Dette gjøres ved å markere personen og dra den over til den rollen som er riktig. Merk personen under Personliste og dra den over til Tilordnede personer når du står på korrekt rolle i Rollelisten. På samme måte kan du markere en rolle i rollelisten og dra den over til Tildelte roller når du står på korrekt person i Personlisten. Når nye brukere eller ansatte kommer til kan de på samme måte importeres og tildeles gruppene eller gruppene kan tildeles til person.