Budsjett - menylinjen Forklaring til de ulike menyene/knappene i budsjettregistreringsbildet Menyvalg: Registrere - Budsjettregistrering Hjem: Blank ut: Tøm skjermbildet for poster. Generer budsjett: Denne viser veiviseren for å generere budsjett. Lagre Lagre budsjettpostene du har registrert i bildet. Modus: Her velger du hvilken modus/oppsett registreringsbildet skal ha. Du kan opprette flere ulike. Se denne artikkelen for forklaring. Budsjettversjon: Velg hvilken budsjettversjon, altså hvilket budsjett du skal registrere på. (Dersom du mener det alt skal finnes tall i den budsjettversjonen du velger, men det er ingen tall som viser, velg Verktøy - Alternativer og sett hake for Vis tidligere føringer.) Periodisering: Dersom du har opprettet egne periodiseringsnøkler, så kan du velge en av dem her. Systemet vil så foreslå å periodisere nye poster ut fra denne nøkkelen. Lukk : Lukker skjermbildet, systemet spør om du vil lagre. Rediger Modusinnstillinger: Det er mulig å definere hvilke felter du ønsker å ha med i registreringsskjermbildet. Dersom du for eksempel ikke bruker avdeling i budsjettregistrering kan du fjerne feltet fra skjermbildet. Ønsker du å budsjettere på andre konteringsdimensjoner kan felt legges til. Se egen artikkel for forklaring. Budsjettversjoner: Her kan du opprette nye budsjett, eller rediger egenskapene til eksisterende budsjett. Periodiseringsnøkler: Her kan man sette opp ulike nøkler for hvordan man ønsker at fordelingen pr måned skal være, og så vil systemet foreslå den fordelingen som er satt opp i de ulike nøklene ved registrering av nye psoterl. Se tidligere føringer (Aktiv linje): Viser eget vindu for linjen du står på. Dersom kontoen på linjen har blitt akkumulert ved flere føringer, vil dette valget vise alle poster ført på kontoen på budsjettversjonen. Verktøy Export: Når du har budsjettposter i skjermbildet, vil dette valget åpne Microsoft Excel og vise postene i et ark klart for videre bearbeiding i excel. Det kun hovedpostene som blir eksportert. Her ser du et eksempel: Generere budsjett: er en funksjon for å kunne generere budsjettposter på bakgrunn av regnskaps- eller et annet budsjett. Se forklaring i egen artikkel. Alternativer: Her kan du sette to ulike alternativer: Hvilket budsjett skal settes som ramme? I dette feltet kan definere et budsjett som ramme for budsjettet du registrerer på. Det er tallene fra dette budsjettet som viser i Sum ramme-feltene. Tallene i visningen her blir ikke summert, men fungerer kun som veiviser i ditt registreringsarbeid. Det er altså et verktøy du kan benytte dersom du skal ha et annet budsjett som mal. Det eneste denne innstillingen gjør er altså å vise tallene fra valgt budsjett i feltet Sum ramme. Vis tidligere føringer: Dersom denne er på vil du se tidligere føringer i budsjettet når du går inn for å arbeide videre med det. Dette vil forenkle arbeidet med budsjettet. Hjelp Tilgang til hjelpefilen på det nivået du er på i systemet.