Samlefakturering Samlefakturering er kun tilgjengelig i Professional og Enterprise. Har du registrert mange ordrer på en og samme kunde, er det mulig å fakturere ordrene samlet i en faktura ved å benytte funksjonen samlefakturering. Dette må gjøres fra Oversiktsbildet. Denne funksjonen gjør det også mulig å ta med økonomiposter på fakturaene, eller samlefakturere økonomiposter for seg selv. Det finnes også en funksjon som gir en faktura pr ordre, se Massefakturering. Tips: Det er mulig å bestemme at systemet kun skal samlefakturere leverte varelinjer, noe som også muliggjør delfakturering via samlefakturering. For at systemet kun skal samlefakturere leverte varelinjer, må du sette på hake for "Fakturer kun leverte varer" på Faste registre - Klient/System - Systeminnstillinger - Fakturainnstillinger - Tilbud/Ordre/Levering/Fakturering. Stå i fakturamodulen - Hjem - Oversikt - velg registeret Ordre - søk opp utvalget du ønsker å samlefakturere - nå kan du redigere listen til du har de ordrene som skal samlefaktureres - høyreklikk i bildet og velg samlefakturer, eller velg fra menyen. Følg veiviseren: I første bilde krysser du av for hvilke type poster som skal faktureres, er det f.eks. ufakturerte purregebyr kan de vise i bildet under. Legg merke til valget nede i bildet om å lage en faktura pr ordre dersom du ikke ønsker at alle ordren skal samles på samme faktura, men at det skal bli en faktura pr ordre. Sett på innstillinger for fakturadetaljer: Fakturadato blir satt automatisk til dagens dato, men kan overstyres ved å skrive inn ny dato eller ved hjelp av kalenderfunksjonen i programmet. Forfallsdato blir utregnet etter hvilke parameterverdi som er satt i bedriftsparametre. Denne datoen kan overstyres ved å krysse av for Bruk kundens kredittdager. Velger man å overstyre forfallsdato med kundens kredittdager, er det kredittdagene som ligger på kunden som vil telle for forfallsdato. Er det for eksempel registrert 30 kredittdager på en kunde, vil forfallsdato bli satt til 30 dager fra fakturadato. Du kan også overstyre forfallsdato ved å velge en dato feltet. Dersom du skriver inn en annen regnskapsperiode enn den du er i i feltet Overstyr regnskapsperiode vil bokføringen skje på den perioden du setter. Tilgjengelige perioder er 1 til 12. Ta med alle økonomiposter - krysser du av her, vil økonomiposter, altså ubetalte renter/gebyrer, bli med på fakturaen. Utelat ordrenr på beskrivelseslinje: Dersom du setter på denne haken, vil det ikke bli oppgitt ordrenummer i kommentarlinjene mellom ordrene som faktureres. Søk opp og fyll inn varenummeret for fakturagebyr i feltet Varenr fakturagebyr dersom du ønsker å ta fakturagebyr. Fyll inn beløpet for fakturagebyr i Beløp fakturagebyr, dersom du ønsker å ta fakturagebyr. Ingen gebyr for eFaktura/e2b-kunder. Selv om du over har valgt å ta et fakturagebyr kan du her velge å utelate de som får faktura som efaktura eller e2b. Ingen gebyr for Avtalegiro-kunder. Selv om du over har valgt å ta et fakturagebyr kan du her velge å utelate de som er satt opp med avtalegiro. Minstebeløp. Her fyller du ut et eventuelt minstebeløp for poster du ønsker skal faktureres. Dersom ordre på mindre enn 50 kr ikke skal faktureres i denne samlefaktureringen, fyller du inn 50. Tillat faktura med 0 i totalsum: Dersom du setter denne haken på, vil systemet generere faktura med totalsum 0 dersom ordrene til en kunde til sammen blir 0. Dersom haken ikke er på, og det finnes ordre til kunder som tilsammen blir 0, så vil systemet sette ordrene som fakturert, men ikke opprette faktura. Bruk standard kontaktperson som deres ref: Dersom denne haken er på, vil systemet benytte den kontaktpersonen på kundekortet som er satt som standard som Deres referanse på fakturaen. Angi Vår referanse: Dersom du setter på denne haken kan du registrere inn det du ønsker skal stå i feltet Vår referanse på fakturaen. Du oppgir verdien i feltet Ny tekst i "Vår referanse". Trykk videre når du er fornøyd med registreringen. Klart for fakturering - I denne delen av veiviseren, har du anledning til å få en forhåndsvisning av poster som er med i jobben. Ved å fullføre veiviseren, blir fakturaene lagret og bokført. Dersom det er en blanding av E2B, EHF og ordinære faktura og du velger Skriv ut, vil systemet skille ut. Du får spørsmål om du vil sende Elektroniske fakturaer på samme måte som når du håndterer vanlig fakturering.Vær oppmerksom på at dersom du har valgt å sende faktura på Epost, vil EHF og E2B fakturaene bli sendt på epost i tillegg til på elektronisk format. Vi anbefaler at dere bruker den nye knappen for utsendelse, her er det bedre oversikt over hvordan de forskjellige fakturaene blir sendt. Les mer om dette her.