Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Skattemelding for mva - valideringsavvik

Når du skal levere mva-meldingen, må du først validere meldingen. Da sendes mva-melding til en tjeneste hos Skatteetaten som kontrollerer at en del krav til innholdet i meldingen er oppfyllt.

Denne funksjonen er tilgjengelig fra versjon 3.70.33.

Vi tar forbehold om at bilder av rapporter og skjermbilder kan ha endret seg noe fra denne hjelpeteksten ble laget og  til den versjonen du har. Det pågår utvikling på dette fortløpende. Prinsippet skal likevel være det samme.

De fleste årsakene til valideringsavvik skal være håndtert i systemet slik at de ikke oppstår, men du kan få avvik i de tilfellene der merknad er påkrevd el.l.

  • For å rette opp i et valideringsavvik, så kan du endre de data som er feil, så velge å opprette meldingen på nytt og kjøre ny validering.
  • I enkelte tilfeller kan det være du må slette mva-oppgjøret, gjøre endringer i bokføringen, og så kjøre nytt mva-oppgjør og validere meldingen der.

 

Eksempel:

Vi har et mva-oppgjør der vil til sammen skal betale inngående mva, f.eks. pga en veldig stor kreditnota fra en leverandør. Vi ser det på at det er positivt fortegn på linjen for inngående mva høy sats:

1_validering_før.jpg

Vi oppretter meldingen, logger på id-porten og validerer meldingen. Tilbakemeldingen er: ugyldig skattemelding:

2_validering_feil.jpg

Vi velger Se valideringsresultat nå, for å kontrollere hva som er feil. Vi får da opp disse opplysningene:

3_validering_vis.jpg

I feltet Kode ser vi at det gjelder mva-kode nr 1. Feltet Sti viser til hvor i xml-en dette er funnet. Det mest interessanter er likevel Begrunnelsen. Der står det "Det må fylles ut merknad som forklarer hvorfor det er benyttet motsatt fortegn for fradragsført merverdiavgift." Altså er det merknad som mangler.

Vi lukker da dette bildet, og velger å oppgi merknad på linjen med denne mva-koden. Siden det er en kreditnota som har gjort utslag her, velger vi kreditnota i listen og velger OK:

4_validering_merknad.jpg

Vi velger så Opprett ny melding nå:

5_validering_ny.jpg

Når ny melding er opprettet kan du på ny logge på id-porten og validere. Vi ser at vi da får validert uten avvik, og vi kan fortsette innleveringsprosessen:

 6_validering_ok.jpg

 

Kjente valideringsavvik:

  • Begrunnelse "Det må fylles ut merknad som forklarer hvorfor det er benyttet motsatt fortegn for fradragsført merverdiavgift" eller "Det må fylles ut merknad som forklarer hvorfor det er benyttet motsatt fortegn for grunnlag og utgående merverdiavgift.":
    • Det er påkrevd med merknad på posten dersom totalsummen i posten har motsatt fortegn enn det som er forventet (altså dersom du har negativ utgående mva, eller positiv inngående mva).
    • Løsning: Dersom du får avvik på det, legg inn merknad, opprett meldingen på nytt og valdier på nytt.

  • Begrunnelse: "Beregnet merverdiavgift i kodelinjen er ikke lik produktet av grunnlag og sats."
    • Dersom du har ført noe manuelt på en konto for utgående mva, kan du få avvik på feil forhold mellom sats og sum.
    • Løsning: I dette tilfellet må du slette mva-oppgjøret, føre bort den manuelle posten fra mva-kontoen og så kan du kjøre mva-oppgjøret på nytt.
    • Dette kan også skje på grunn av avrunding. I test har vi funnet og korrigert mange avrundingsavvik, men vi klarer aldri å finne alle. Ser du at det er avrunding som må gi feil, ta kontakt med support@unimicro.no. Send gjerne også inn en backup av klienten, og opplys om navnet på klienten i e-posten. Det vil gi raskere feilsøking.

  • Begrunnelse: "Satsene i mva-meldingen må være gyldige."
    • Manuelle posteringer direkte på mva-konto vil også gi valideringsfeil på satsen. Du vil da få melding om ugyldig sats.
    • Løsning: I dette tilfellet må du slette mva-oppgjøret, føre bort den manuelle posten fra mva-kontoen og så kan du kjøre mva-oppgjøret på nytt.
    • Dette kan også skje på grunn av avrunding. I test har vi funnet og korrigert mange avrundingsavvik, men vi klarer aldri å finne alle. Ser du at det er avrunding som må gi feil, ta kontakt med support@unimicro.no. Send gjerne også inn en backup av klienten, og opplys om navnet på klienten i e-posten. Det vil gi raskere feilsøking.

  • Begrunnelse: "Kontonummer mangler for utbetaling av merverdiavgift."
    • Hvis du har mva-tilgode, og du ikke har registrert kontonummer hos skatteetaten, vil du få valideringsmleding Kontonummer mangler for utbetaling av merverdiavgift.
    • Løsning: Registrer kontonummer hos skatteetaten, opprett melding på nytt og kjør gjennom validering og levering.

  • Begrunnelse: "Det mangler mva-melding for tidligere terminer. Avgift til gode for denne terminen vil ikke bli utbetalt." eller "Det mangler mva-melding for tidligere terminer."
    • Hvis du rapporterer inngående mva tilgode, enten for utgående eller inngående mva, så må du ha levert mva for tidligere terminer.
    • Løsning: Kontroller at du har ført korrekt (slett mva-oppgjøret og korriger regnskapet, dersom ikke), eller lever mva-melding for de tidligere periodene.

  • Begrunnelse: "Det kan ikke sendes inn mva-melding før terminen har utløpt."
    • Dersom du prøver å levere mva-melding for tidlig, kan du få beskjed om at skatteleggingsperioden må være ferdig eller utløpt før du leverer.
    • Løsning: Vent til utløpet av terminen, og prøv på nytt.

  • Begrunnelse: "For å kunne levere mva-melding for alminnelig næring med årstermin må den avgiftspliktige omsetningen være under en million kroner i året."
    • Dersom du leverer årstermin, og har mer enn 1 100 000 i omsetning vil du få beskjed om det. (Støtte for å kjøre mva-oppgjør for årstermin kommer i versjon 3.71 eller 3.72, da det ikke skal leveres på ny ordning før i starten på 2023)

  • Begrunnelse: "Mva-melding for fellesregistrerte virksomheter må sendes inn av rapporterende enhet."
    • Dersom du forsøker å levere mva på et organisasjonsnummer som er med i fellesregistrering, vil du få beskjed om at mva må sendes inn av rapporterende enhet.
    • Løsning: Ved fellesregistrering kan du ikke levere mva-melding fra Unimicro V3. Du må konsolidere mva og levere totalen manuelt i portalen på skatteetaten.no.

  • Begrunnelse: "Virksomheten er ikke registrert i Merverdiavgiftsregisteret for skattleggingsperioden som er oppgitt."
    • Du har kjørt, og forsøker å levere, mva-oppgjør for månedstermin, men virksomheten er registrert med 2-månederstermin, eller omvendt. (I senere versjon får du også tilgang til å velge årstermin, som kan gi samme feilmelding.) Det er altså slik at du må levere for samme intervall som du er registrert for.
    • Løsning: Slett mva-oppgjøret, endre oppsett for intervall (under Rediger i bildet for Mva oppgjør), og kjør nytt oppgjør for korrekt terminlengde.

  • Begrunnelse: "Det må fylles ut gyldig merknad for denne spesifikasjonslinjen."
    • Dersom du rapporterer med spesifikasjon Tilbakeføring av inngående mva, så må du ha med merknad som viser om det er personkjøretøy eller fast eiendom.
    • Løsning: Velg blant de faste merknadstekstene, ikke velg fritekst. Legg til korrekt merknad, opprett melding på nytt og kjør gjennom validering og levering.

 

Tilbake til gjennomgang av leveringsprosessen/flyten

Tilbake til Skattemelding for mva fra 1.termin 2022