Meny
Lag supportsak
*
*
Skriv inn koden
*

Nytt i versjon 3.76

Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.75 til versjon 3.76.

Felles:

  • Automatisering:
    • Importere EHF via automatisering. Mulig å sette opp epostvarsling dersom importen feiler
    • Forbedret varsling og feilhåndtering dersom tjenesten stopper. Loggingen er også forbedret
    • EHF utsendelse via automatisering har fått forbedret statusoppdatering for utsendelsen. Noen kunder har fått denne som servicepack.
    • Uni.Automation: Legge til mulighet for passord/skjult tekst i innstillinger
    • Vi har lagt inn støtte for mellomrom i organisasjons- og fødselsnummer ved kontroll om kunde kan motta EHF.
    • Ved innlesning av EHF via automatisering er duplikatsjekken forbedret
  • Backup: Valg om å ikke komprimere backup er tatt ut.
  • EHF
    • Vi har oppdatert tjenesten vår for utsendelse og mottak av EHF fakturaer. Ny programvare, bedre logging og bedre muligheter for oppslag
    • Utgående EHF:
      • Forbedret oppslaget for å kontrollere om kunde kan motta EHF. (Nytt Peppol-oppslag)
      • Sjekken av om kunde kan motta EHF faktura er bygget om, vi lagrer mer hos oss, som følge av at staten la ned sitt datahotell
      • Ved samlefakturering og utsendelse via EHF kan nå blankett velges
    • Inngående EHF:
      • Importen av EHF-faktura med vedlegg er endret, skal gi sikrere overføring til fakturamottaket.
      • Mottak av store EHF filer, over 25MB kunne feile uten at det kom feilmelding. Skal nå gi varsel.
      • Innlesning av filer med rare verdier i adresse er blitt mer romslig, så lenge filen er validert som korrekt.
      • Ved mottak av kreditnota kunne fakturamottaket ha problemer med å finne riktig leverandør. Det er fikset.
      • I funksjonen for å overføre varelinjer fra en innkjøpsfaktura til en salgsordre støttes nå verdien basequantity.
      • Ved mottak av EHF faktura er makslengden på leveringsadresse utvidet til 250 tegn
      • I funksjonen for å overføre dokumenter fra en innkjøpsfaktura til en salgsordre støtter vi nå at flere dokumenter har samme navn.
  • Nytt år: Flere kunder har hatt problemer ved oppretting av nytt år, avhengig av SQL-versjon. Vi har gjort funksjonen mer robust.
  • OnlineBackup:
    • Bekreftelsesmelding ved opplastning av backup er endret.
    • Sluttkontrollen av ferdig opplastet fil til server er flyttet til egen prosess etter at kunde er frakoblet.
  • Optimalisering:
    • Oppdatering av databaser i store driftsmiljø er forbedret, spesielt knyttet til bulkkopiering og SQL versjoner.
    • Oppstartskontrollen kjører nå sjeldnere, spesielt på trege maskiner vil endingen gi positiv virkning.
  • Uni24: Uni24 fakturagodkjenning har fått forbedret dokumentopplasting.
  • Utskrift: Utskriftsdialogen, valg av skriver, er utvidet. På enkelte maskiner og versjoner kunne denne være for smal.
  • Søk: Forbedret søkefunksjonen i programmet ved søk med "lik" som kriterie. Ved høye verdier kunne denne vise for få treff.
  • Xml-formatet har strenge regler for hvilke tegn som er gyldige. Vi har forsøkt å renske opp slik at ugyldige tegn blir trimmet eller ignorert. (F.eks. SAF-T-eksport, nettbutikk-opplasting, utgående EHF o.s.v)

 

Regnskap:

  • Avvikende regnskapsår:
    • Avvikende år og tilbakeføring av mva-transaksjoner mellom år kunne gi feil i visning av saldo. Dette er korrigert.
    • Korrigert kode for beregning av valutasaldo ved avvikende år. Feilen påvirket ikke saldo i NOK.
  • Fakturamottak: Ved automatisk innlesning av returfiler fra bank ble ikke alltid fakturastatus satt til Betalt. Kunne oppstå når bruker manglet rettigheter.
  • Bankavstemming:
    • Vi har lagt inn en ny installer som gjør det enklere i fremtiden å oppdatere til ny versjon fra Aritma.
    • Den første, nye versjonen av Uni Avstemming fra Aritma hadde mangler, slik at den ikke kunne åpnes. Versjon 8.3.6 er nå lagt inn.
  • Bilagskladd er en funksjon for våre Enterprise-kunder. Nå har funksjonen fått melding om dette i grensesnittet.
  • Remittering: Her er det laget ny funksjon for å kunne Hent utbetalinger fra Unimicro. Praktisk dersom all remittering skal skje fra V3 Regnskap. Se eget avsnitt “Unimicro Lønn og funksjoner mot V3“
  • SAF-T-eksport:
    • Støtte for det nye format 1.30. Dette er beskrevet i egen manual. Legg merke til at du må se gjennom mappingen mot nye SAF-T grupper før eksport.
    • Det er gjort mange forbedringer i eksporten, der systemet korrigerer for feil i data som kunne gi feilmelding ved eksport. Blant annet:
      • Dersom det ikke finnes kontaktperson i Klient/System, eksporteres brukernavnet til pålogget bruker som kontaktperson.
      • Mva kompensasjonskoder: Oppdatert formatet for TaxType.
      • Manglende mvakode 0 i Mvakode-registeret kunne føre til at Saf-t eksporten feilet. Dette blir nå rettet i eksporten.
      • Usynlige tegn gav feilmelding i f.eks. e-postadresser.
      • Feil i valutakode eller landkode gav feilmelding.
  • Simployer oppslag er tatt ut, da løsningen ikke lenger leveres av Simployer.

 

Faktura:

  • XML-ordreimporten støtter nå også miljøgebyr/avgiftsmaler
  • eFaktura 2.0: Eksporten vil nå bare støtte 2.0 formatet. Mastercard tar ikke imot fakturaer på 1.0 formatet lengre.
  • Bestilling: Rettet beregningen av innpris ved oppsettet Bruk alltid innpris fra varekortet. Tidligere tok denne hensyn til rabatt på leverandørkortet
  • Blanketter/Rapporter:
    • Pakkseddel 2021 støtter nå visning av GTIN / EAN-nummer, strekkode, men for å få dette frem på blankett må det redigeres på blanketten, ta evnt kontakt om det er aktuelt.
    • Pakkseddel ordre og levering er utvidet med støtte for brukerdefinerte felter. Noen kunder har fått denne som servicepack, ta kontakt om dere ønsker dette.
    • Fakturablankett 2021 har fått forbedret visning av mva når det faktureres i valuta. Viser nå kurs og norsk mva.
    • Fakturagrunnlag-rapporten er laget på det nye rapportformatet
  • Epost: Ved fakturautsendelse pr epost er kundenavnet fjernet i emnefeltet, samt at det er blitt enklere å velge mottaker.
  • Factoring: Nordea Finance har fått endret format i samsvar med tilbakemelding fra Nordea.
  • HS kode: I Oversikt i Faktura kan man nå gjøre oppslag på opprinnelsesland. Gjelder en rekke register, vare, levering, faktura mm.
  • Lager:
    • Lagerinformasjonen ved salg støtter nå visning også for ny vare uten bevegelser.
    • Oppdatert oppryddingsfunksjonen i lageradministrasjonen når det gjelder reservasjoner.
  • Nullstilling av levering er justert. Gjelder når antall er oppgitt som desimaltall.
  • Varemottak: Forbedret kode som setter status ved levering av varer i ordre.
  • Pakning:
    • Kvantumsrabatt er nå støttet også ved salg av vare i kartong/pakning.
    • Samlefakturering av ordrer kunne vise feil i oppsummeringen når pakning er endret. Oppsummeringen er nå forbedret.
  • Vare
    • Bedre støtte for egendefinert søk i varesøk.
    • Fikset feil som kunne endre pris på fakturert vare, når man oppdaterer pris i ordre.
    • Lagt inn visning av siste dato for prisoppdatering fra leverandør. Den nye visningen er på leverandørfanen og heter Oppdatert.
  • Varesøk:
    • Varesøket støtter nå permanent visning av feltet Standard lokasjon, når dette er valgt inn.
    • Varesøket er utvidet til å støtte søk på varer på udefinert lager også der ingen lager er opprettet. Noen kunder har fått denne som servicepack.
  • Inkasso:
    • Vi lanserte en ny, forbedret inkassoløsning i versjon 3.75. Du finner oppsett og mer informasjon her: Purring og inkasso - Uni Micro Kundesenter
    • Dersom du oppretter en ny klient og setter opp inkasso vil nå standard sakstyper også bli opprettet. Det manglet i tidligere versjon.
    • I versjon 3.76 er autosending av korrigeringsmeldinger forbedret, ved kreditering og der bruker ikke har nødvendige rettigheter.
    • Intrum: Vi takler nå at kundenummer kan mangle i innbetalingsfilen, vi finner det via saksnummer
    • Predator: Korrigeringsfilen her manglet kreditors navn og nummer, er nå endret.
    • Kreditorforeningen: Bedre tolking av innbetalingsmelding fra Kreditorforeningen. Støtte for flere fakturaer i kvitteringsreturen, alle får saksnummer
    • Fakturaliste: Eksporten til Excel er forbedret med sortering og bedre formatering

 

Contracting:

  • Fakturaforslag støtter nå fakturering av anbudslinjer når disse er satt opp uten lager.
  • Utvidet støtte for høyere oppløsning i contracting.
  • Støtte for epostutsendelse av fakturakladd til gjennomsyn.
  • Ny funksjonalitet gir mulighet til å å splitte kostnaden i total-bildet i Contracting mellom varer og tjenester, ved å bruke dimensjonene 5 til 10.
  • Kan nå sende EHF faktura fra fakturaforslag uten å måtte generere utskrift.

 

Butikkdata:

  • VIM terminal har fått ny innstilling for å skjule statusvindu. Viser bare evt. feil ved forsøk på betaling. Innstillingen ligger her, Vis - Betalingsterminal - Innstillinger

 

Unimicro Lønn og funksjoner mot V3: