Nytt i versjon 3.76 Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.75 til versjon 3.76. Felles: Automatisering: Importere EHF via automatisering. Mulig å sette opp epostvarsling dersom importen feiler Forbedret varsling og feilhåndtering dersom tjenesten stopper. Loggingen er også forbedret EHF utsendelse via automatisering har fått forbedret statusoppdatering for utsendelsen. Noen kunder har fått denne som servicepack. Uni.Automation: Legge til mulighet for passord/skjult tekst i innstillinger Vi har lagt inn støtte for mellomrom i organisasjons- og fødselsnummer ved kontroll om kunde kan motta EHF. Ved innlesning av EHF via automatisering er duplikatsjekken forbedret Backup: Valg om å ikke komprimere backup er tatt ut. EHF Vi har oppdatert tjenesten vår for utsendelse og mottak av EHF fakturaer. Ny programvare, bedre logging og bedre muligheter for oppslag Utgående EHF: Forbedret oppslaget for å kontrollere om kunde kan motta EHF. (Nytt Peppol-oppslag) Sjekken av om kunde kan motta EHF faktura er bygget om, vi lagrer mer hos oss, som følge av at staten la ned sitt datahotell Ved samlefakturering og utsendelse via EHF kan nå blankett velges Inngående EHF: Importen av EHF-faktura med vedlegg er endret, skal gi sikrere overføring til fakturamottaket. Mottak av store EHF filer, over 25MB kunne feile uten at det kom feilmelding. Skal nå gi varsel. Innlesning av filer med rare verdier i adresse er blitt mer romslig, så lenge filen er validert som korrekt. Ved mottak av kreditnota kunne fakturamottaket ha problemer med å finne riktig leverandør. Det er fikset. I funksjonen for å overføre varelinjer fra en innkjøpsfaktura til en salgsordre støttes nå verdien basequantity. Ved mottak av EHF faktura er makslengden på leveringsadresse utvidet til 250 tegn I funksjonen for å overføre dokumenter fra en innkjøpsfaktura til en salgsordre støtter vi nå at flere dokumenter har samme navn. Nytt år: Flere kunder har hatt problemer ved oppretting av nytt år, avhengig av SQL-versjon. Vi har gjort funksjonen mer robust. OnlineBackup: Bekreftelsesmelding ved opplastning av backup er endret. Sluttkontrollen av ferdig opplastet fil til server er flyttet til egen prosess etter at kunde er frakoblet. Optimalisering: Oppdatering av databaser i store driftsmiljø er forbedret, spesielt knyttet til bulkkopiering og SQL versjoner. Oppstartskontrollen kjører nå sjeldnere, spesielt på trege maskiner vil endingen gi positiv virkning. Uni24: Uni24 fakturagodkjenning har fått forbedret dokumentopplasting. Utskrift: Utskriftsdialogen, valg av skriver, er utvidet. På enkelte maskiner og versjoner kunne denne være for smal. Søk: Forbedret søkefunksjonen i programmet ved søk med "lik" som kriterie. Ved høye verdier kunne denne vise for få treff. Xml-formatet har strenge regler for hvilke tegn som er gyldige. Vi har forsøkt å renske opp slik at ugyldige tegn blir trimmet eller ignorert. (F.eks. SAF-T-eksport, nettbutikk-opplasting, utgående EHF o.s.v) Regnskap: Avvikende regnskapsår: Avvikende år og tilbakeføring av mva-transaksjoner mellom år kunne gi feil i visning av saldo. Dette er korrigert. Korrigert kode for beregning av valutasaldo ved avvikende år. Feilen påvirket ikke saldo i NOK. Fakturamottak: Ved automatisk innlesning av returfiler fra bank ble ikke alltid fakturastatus satt til Betalt. Kunne oppstå når bruker manglet rettigheter. Bankavstemming: Vi har lagt inn en ny installer som gjør det enklere i fremtiden å oppdatere til ny versjon fra Aritma. Den første, nye versjonen av Uni Avstemming fra Aritma hadde mangler, slik at den ikke kunne åpnes. Versjon 8.3.6 er nå lagt inn. Bilagskladd er en funksjon for våre Enterprise-kunder. Nå har funksjonen fått melding om dette i grensesnittet. Remittering: Her er det laget ny funksjon for å kunne Hent utbetalinger fra Unimicro. Praktisk dersom all remittering skal skje fra V3 Regnskap. Se eget avsnitt “Unimicro Lønn og funksjoner mot V3“ SAF-T-eksport: Støtte for det nye format 1.30. Dette er beskrevet i egen manual. Legg merke til at du må se gjennom mappingen mot nye SAF-T grupper før eksport. Det er gjort mange forbedringer i eksporten, der systemet korrigerer for feil i data som kunne gi feilmelding ved eksport. Blant annet: Dersom det ikke finnes kontaktperson i Klient/System, eksporteres brukernavnet til pålogget bruker som kontaktperson. Mva kompensasjonskoder: Oppdatert formatet for TaxType. Manglende mvakode 0 i Mvakode-registeret kunne føre til at Saf-t eksporten feilet. Dette blir nå rettet i eksporten. Usynlige tegn gav feilmelding i f.eks. e-postadresser. Feil i valutakode eller landkode gav feilmelding. Simployer oppslag er tatt ut, da løsningen ikke lenger leveres av Simployer. Faktura: XML-ordreimporten støtter nå også miljøgebyr/avgiftsmaler eFaktura 2.0: Eksporten vil nå bare støtte 2.0 formatet. Mastercard tar ikke imot fakturaer på 1.0 formatet lengre. Bestilling: Rettet beregningen av innpris ved oppsettet Bruk alltid innpris fra varekortet. Tidligere tok denne hensyn til rabatt på leverandørkortet Blanketter/Rapporter: Pakkseddel 2021 støtter nå visning av GTIN / EAN-nummer, strekkode, men for å få dette frem på blankett må det redigeres på blanketten, ta evnt kontakt om det er aktuelt. Pakkseddel ordre og levering er utvidet med støtte for brukerdefinerte felter. Noen kunder har fått denne som servicepack, ta kontakt om dere ønsker dette. Fakturablankett 2021 har fått forbedret visning av mva når det faktureres i valuta. Viser nå kurs og norsk mva. Fakturagrunnlag-rapporten er laget på det nye rapportformatet Epost: Ved fakturautsendelse pr epost er kundenavnet fjernet i emnefeltet, samt at det er blitt enklere å velge mottaker. Factoring: Nordea Finance har fått endret format i samsvar med tilbakemelding fra Nordea. HS kode: I Oversikt i Faktura kan man nå gjøre oppslag på opprinnelsesland. Gjelder en rekke register, vare, levering, faktura mm. Lager: Lagerinformasjonen ved salg støtter nå visning også for ny vare uten bevegelser. Oppdatert oppryddingsfunksjonen i lageradministrasjonen når det gjelder reservasjoner. Nullstilling av levering er justert. Gjelder når antall er oppgitt som desimaltall. Varemottak: Forbedret kode som setter status ved levering av varer i ordre. Pakning: Kvantumsrabatt er nå støttet også ved salg av vare i kartong/pakning. Samlefakturering av ordrer kunne vise feil i oppsummeringen når pakning er endret. Oppsummeringen er nå forbedret. Vare Bedre støtte for egendefinert søk i varesøk. Fikset feil som kunne endre pris på fakturert vare, når man oppdaterer pris i ordre. Lagt inn visning av siste dato for prisoppdatering fra leverandør. Den nye visningen er på leverandørfanen og heter Oppdatert. Varesøk: Varesøket støtter nå permanent visning av feltet Standard lokasjon, når dette er valgt inn. Varesøket er utvidet til å støtte søk på varer på udefinert lager også der ingen lager er opprettet. Noen kunder har fått denne som servicepack. Inkasso: Vi lanserte en ny, forbedret inkassoløsning i versjon 3.75. Du finner oppsett og mer informasjon her: Purring og inkasso - Uni Micro Kundesenter Dersom du oppretter en ny klient og setter opp inkasso vil nå standard sakstyper også bli opprettet. Det manglet i tidligere versjon. I versjon 3.76 er autosending av korrigeringsmeldinger forbedret, ved kreditering og der bruker ikke har nødvendige rettigheter. Intrum: Vi takler nå at kundenummer kan mangle i innbetalingsfilen, vi finner det via saksnummer Predator: Korrigeringsfilen her manglet kreditors navn og nummer, er nå endret. Kreditorforeningen: Bedre tolking av innbetalingsmelding fra Kreditorforeningen. Støtte for flere fakturaer i kvitteringsreturen, alle får saksnummer Fakturaliste: Eksporten til Excel er forbedret med sortering og bedre formatering Contracting: Fakturaforslag støtter nå fakturering av anbudslinjer når disse er satt opp uten lager. Utvidet støtte for høyere oppløsning i contracting. Støtte for epostutsendelse av fakturakladd til gjennomsyn. Ny funksjonalitet gir mulighet til å å splitte kostnaden i total-bildet i Contracting mellom varer og tjenester, ved å bruke dimensjonene 5 til 10. Kan nå sende EHF faktura fra fakturaforslag uten å måtte generere utskrift. Butikkdata: VIM terminal har fått ny innstilling for å skjule statusvindu. Viser bare evt. feil ved forsøk på betaling. Innstillingen ligger her, Vis - Betalingsterminal - Innstillinger Unimicro Lønn og funksjoner mot V3: Alle verktøyene er beskrevet i artikkel om praktisk bruk. Hente bilag fra Unimicro til V3 Regnskap er forbedret: Bedre mulighet for å redigere på koblinger for hovedbokskonto. Mulighet for å hente alle typer bilag, også bilag for ambulerende arbeidsgiveravgift og periodisering. Funksjonen oppdaterer dimensjonskoblinger, i tilfelle det ikke har blitt lastet opp grunndata. Det er laget mulighet for å hente utbetalingsposter til V3 Remittering, slik at all remittering går fra V3. Du kan hente nye ansatte og oppdatere opplysninger om sats, kontaktinformaskjon og dimensjon på ansatte fra Unimicro til V3. Dette er nødvendig for dem som bruker V3 Timeregistrering/MobileWorker/SpeedyCraft.