Nytt i versjon 3.75 Her finner du en oversikt over hva som er endret fra versjon 3.74.13 til versjon 3.75. Felles Autobank og Uni24: Mulig lisensfeil som kunne oppstå er rettet. Dokument: Ved eksport fra databasen ble filene liggende igjen i V3TempFolder. Dette er nå rettet. I tillegg støttes nå komma i filnavn. Endringslogg Denne er utvidet med logging av Uni Standard import, samt tekst- og xml-import, logger at import har skjedd, når og bruker. Loggen tilknyttet endringer på varer er utvidet med av/på-registreringer i tilgjengelig for webshop på varen. Installasjon. SQL2012 har fått nye, oppdaterte lenker for nedlasting, både for x86 og x64 Opprette nytt år: Språkoppsettet på SQL-server skal ikke hindre bruker i å opprette nytt år. Bruker fikk melding om at nytt år alt var opprettet, pga at språket på SQL-server var satt til norsk. Uni24-synk. En kunde opplevde gjentakende nettsynkproblemer og feil i statuser. Vi har forbedret en del funksjoner rundt dette. Nummerserier: Neste-id på Rediger systemserier kunne vise feil, for eksempel ved ordre- og tilbudssporing. Leverandør- og kundekortet - Last ned regnskapsdata: Tjenesten er lagt ned av vår leverandør. Vi ser på alternativer. Du får melding om dette dersom du velger funksjonen. Regnskap Fakturamottak: Listen har fått flere nye filter for visning; Pålogget år, forrige år m.fl. Disse nye valgene i filteret søker på på fakturadato. (De gamle filterne for 30 dager, 90 dager o.l. filtrerer på registreringsdato.) Det er også lagt til en maksgrense på 20 000 linjer i visningen. Fakturamottak med dokument. Dersom lagring tok lang tid kunne funksjonen gå videre uten at lagringen var fullført. Dette er nå korrigert. Legg til remittering kunne feile pga manglende PPRef. Gjelder bare kunder som hadde servicepakke spFakturamottak_3.74 Utbedret feil i status som kunne oppstå når flere brukere oppdater verdier på samme faktura samtidig. Automatisering: Koblet bruker til person i fakturamottak kunne gi feilmelding: UserID mismatch. Nå skal denne bli opprettet på ny og fungere. Inngående EHF: Inngående EHF, har fått utvidet støtte for 100 tegn i feltet kundenummer i inngående faktura. Grensen var 30 tegn, men det er enkelte leverandører som har lengre nummer. Inngående EHF med lange leverandørnavn og/eller fakturanumer skal ikke feile på lagring av konteringslinjer. Bilagsteksten blir nå kuttet til 50 tegn. Ved kombinasjonen inngående EHF med varelinjer i filen, samt valuta, kunne innlesingen feile, fikk feilmeldingen: Kan ikke lagre, utbedret. Ved kombinasjonen inngående EHF og kreditnota fikk avrundingsbeløpet feil fortegn i fakturamottaket, slik at sum kunne bli feil.. Fortegn og sjekk av EHF-versjon er utbedret. Inngående faktura og avrundingsbeløp kunne feile i innlesningen. Ut fra feilmeldingen så det ut som om systemet forsøkte å dele på et punktum. Det skjedde bare i helt spesielle tilfeller. Det er det nå korrigert for. AdditionalDocumentReference. Innlesing vil ikke feile dersom leverandøren kun sender tekst i dette feltet. GLN-nummer i stedet for organisasjonsnummer: Vi støtter nå dette i vårt mottak av EHF-faktura. Automatisering: Her manglet øreavrunding ved inngående faktura. Nå fungerer denne likt som ved vanlig mottak. Feil i kontering ved import av EHF. Feil kostnadskonto ble hentet fra innstillingene, så sant ikke smart bokføring var aktivert. Koblet bruker til person i fakturamottak kunne gi feilmelding: UserID mismatch. Nå skal denne bli opprettet på ny og fungere. Overgang til Unimicro Lønn. Nye verktøy: Send grunndata til Unimicro: Denne funksjonen finner du i V3 Lønn og Regnskap. I Lønn under Hjem og i Regnskap under Periodiske rutiner - Eksport. Mulighet for å laste opp nye hovedbokskontoer og dimensjoner til Unimicro før lønnsavregning. Mulighet for å hente bilag fra Unimicro Lønnsavregning tilbake til V3 Regnskap. Valget ligger under Periodiske rutiner - Import - Import Unimicro lønnsavregn. Her kan du koble Unimicro-konto mot V3-konto (i tilfelle du har benyttet feil hovedbokskonto i Unimicro), eller du kan velge å opprette kontoen i V3 Regnskap. Du kan også opprette manglende dimensjoner i V3 Regnskap. Anleggsregister: Grense for skattemessig restnedskrivning er fra 2024 hevet til kr 30 000,-. Tekst og kode er oppdatert Avvikende regnskapsår. Forbedret virkemåte ved påkostninger, kunne feile ved restnedskrivning. Remittering: Mastercard/Nets har flyttet til nye datasentre. Vi har tilrettelagt for å kommunisere med de nye ip-adressene. Programmet fungerer både mot ny og gammel løsning. Ved utlandsremittering ble valutabeløpet mot bank registrert med feil fortegn. Dette er nå korrigert. Avvikende regnskapsår: Forbedret forholdet mellom periode og bilag/fakturadato. Eksport til årsavslutningsprogrammer: Finale-eksporten er fjernet. Produktet er utgått. Erstattet med Visma Periode & År Leverandør: Inne på Leverandørstatus - Reskontro er bildet utvidet med visning av forfallsdato og billedvisning/PDF av inngående fakturaer. Rapporter: Rapportgruppe Resultat og Balanse: Rapport Prosjektrapport (tall for alle regnskapsår) støtter nå visning av summeringer også når prosjektet går i null. Avhenger av at rapportgruppen Resultat inne på Resultatrapportering har hake for Vis totalsum, samtidig som det IKKE skal være hake for Skjul dersom tom. SAF-T eksport: Eksporten har fått nytt valg for Ta med alle dimensjoner, med denne haken på blir alle dimensjoner eksportert, uavhengig av bruk. Gjelder avdelinger, prosjekter osv. Eksporten aksepterer nå æ,ø,å, samt mellomrom i navn og adresser og eksporterer verdiene korrekt. Fikset feil i prefiks, dette kunne tidligere feile i eksporten på eldre databaser, f.eks. SQL2012 Lønn Januar 2025 avvikles V3 Lønn. Lønn vil ikke bli oppdatert med nye trekktabeller, og du vil ikke kunne levere a-melding for periode 1-2025 fra Unimicro V3 Lønn. Det er lagt inn melding i Lønn om dette. Vår nettside Overgang til nytt lønnssystem gir løpende informasjon. Oversikt er utvidet med: Ansatte med en rekke nye felter som personnummer, internasjonal identitet, kontonummer, adresser, telefon, epost, arbeidsforhold, lønnssatser, lønnsjustering mm. Her viste ikke de nyeste permisjonstypene, viste blanke verdier her. Nå fungerer visningen. Overgang til Unimicro Lønn. Nye verktøy: Send grunndata til Unimicro: Denne funksjonen finner du i V3 Lønn og Regnskap. I Lønn under Hjem og i Regnskap under Periodiske rutiner - Eksport. Mulighet for å laste opp hovedbokskontoer og dimensjoner til Unimicro. Send lønnsdata til Unimicro. Denne finner du under Hjem i Lønn, ved siden av funksjonen for å sende grunndata. Ny knapp og funksjon for å sende lønnsdata til den nye lønnsklienten i Unimicro. Funksjonen laster opp ansatte, laster opp stillinger/arbeidsforhold, knytter lønnsarter, laster opp faste poster, laster opp lønnshistorikk og laster opp feriegrunnlag. Mulighet for å åpne pålogging til Unimicro Lønn direkte fra V3 Hovedmeny: “Bruk webversjon Unimicro i stedet for V3 Lønn” er en ny innstilling som du finner ved å markere klienten i hovedmenyen, høyreklikk og velg Lønn og deretter Bruk webversjon…. (Du må være administrator for å få opp valget.) Når denne er på vil systemet åpne standard nettleser på korrekt adresse, slik at du kan loggen inn og føre lønn. Mulighet for å hente bilag fra Unimicro Lønnsavregning tilbake til V3 Regnskap. Valget ligger under Periodiske rutiner - Import - Import Unimicro lønnsavregn. Her kan du koble Unimicro-konto mot V3-konto (i tilfelle du har benyttet feil hovedbokskonto i Unimicro), eller du kan velge å opprette kontoen i V3 Regnskap. Du kan også opprette manglende dimensjoner i V3 Regnskap. Årsoppgave til lønnsmottaker. Lønnsart for fri transport blir nå tatt med i årsoppgaven. Innrapporteringen har fungert hele tiden. Faktura EHF: Støtte for kontraktsnummer, ContractDocumentReference på utgående EHF. Flere kommuner krever nå dette. Feltet “Kontr. referanse“ finnes på tilbud, ordre og faktura. Automatisering: Forbedret sjekken om kunde kan motta eFaktura, da sjekken i automatisering kunne gi feil i påmeldinger til eFakt Uni EDI/BX: Backgroundworker. Koden som styrer denne er omskrevet for å bli mer effektiv. skal gi mindre treghet. Bestilling/Varemottak: Søk på leverandørens varenummer er forbedret ved at eksakt treff også fungerer, ikke bare smartsøk. Rapporter/Blanketter: Bestilling 2022 . Begge blankettene her kunne feile med en feilmelding som inneholdt teksten “…Divide by zero…”. Dette problemet er nå fikset. Pakkseddel 2021 er kraftig forbedret, tidligere kunne den gi blank rapport ved status; registrert, samt andre problemer er utbedret. Pakkseddel 2021/Levering/Ordre har fått utvalgskriterie for vis HS-kode-info. Viser nå uavhengig av hvilken valuta er brukt, også NOK. Rapportgruppe Innkjøp: Rapport Restordre etter varemottak har fått inkludert bestillingsnummer, samt lenke til denne. Den gamle rapporten er flyttet til Klassiske rapporter. Contracting: Ny funksjonalitet for å overføre alle underordrer samlet til fakturaforslag, tidligere måtte disse overføres enkeltvis. Menyvalg i fakturaforslag: Alle til faktura. Endret funksjonen for å slå sammen varelinjer ved overføring til fakturaforslag til at prisen også må være lik. Rettet feil ved opprettelse av underordre til prosjekt, kunne foreslå ordrenummer som var brukt tidligere. E2B: Fikset feil som kunne gi tom rapport ved sending og forhåndsvisning. (Støtter mrt-rapporter.) Unngår nå mellomlagring. Fikset heng ved sending som flere brukere opplevde, forbedret kode ved logging. Ved oppsett av e2b som faktureringsmåte via automatisering ble det satt en standard blankett. Denne kan nå være blank, slik at bruker kan velge blankett ved utsendelse. Epost: Kundenavn blir nå inkludert i emne ved epostutsendelse av ordre, sammen med ordrenummer. Sending av TOF (tilbud, ordre og faktura): Listen over tilgjengelige e-postadresser på kunden viser nå både epost adresse og mottakers navn. Dette skal gjøre det enklere å finne korrekt adresse når kunden har mange kontakter. Dersom du vil taste inn e-postadressen ved sending, trykk den lille knappen til høyre for e-postadressen. Oppgi navn og e-postadresse i bildet du får opp. Dersom du heller ønsker å benytte e-postutsendelsen slik den var før, så kan du innstallere denne servicepacken etter oppdatering: https://support2.unimicro.no/spgen/Epostutsendelse20248271025.exe Passord = qqu656 Hvordan installere servicepack: https://support.unimicro.no/kundestotte/teknisk/installasjon-og-nettverk/installasjon/installasjon-av-servicepack-mottatt-fraa-uni-micro eFaktura: Sjekken om kunde kan aktiveres for tjenesten er forbedret. Takler bedre spesialtegn i kundenavn og fungerer bedre ved midlertidig kontaktproblemer mot Nets. Inkasso: Inkasso er skrevet helt om, slik at en rekke feil og manglende funksjoner er utbedret. Ved oppstart av programmet etter oppdatering til versjon 3.75, skjer det en konvertering av de historiske inkasso-opplysningene til nytt format. Oppdateringen skjer i bakgrunnen. OBS:Bruker du Kreditorforeningen må du melde fra til oss før du bruker inkasso i 3.75-versjonen. Da melder vi fra til Kreditorforeningen, og de gjør en endring i sine innstillinger, slik at kommunikasjonen blir riktig etter oppdatering. Ditt firma skal få tilsendt et eget skriv om dette fra oss. Innstillingsbilde for inkasso: Dette er nyskrevet. Vi har oppdatert dette bildet. Her finner du forklaring på alle feltene. Import av kvitteringsfil. Denne er også omskrevet. Bruker du dette bør du lese artikkel, avsnitt om Import av kvitteringsfil. Eksport av korrrigeringsfil er også omskrevet. Du finner 3.75-artikkel om emnet på sidene våre. Avslutte saker. Det samme gjelder her. Les eget avsnitt om dette i artikkel før du avslutter saker. Håper at du blir fornøyd med den nye inkassomodulen vår. Vi forstår at det kanskje kan føre til litt ekstraarbeid i overgangen, men vi mener det er verdt det. Lager: Når lager ikke er valgt i ordre ved registering, og heller ikke på bruker, vil systemet nå bruke det lageret som har størst beholdning. (Valgte tidligere den lagerbunten som hadde lavest id.) Lagertelling. Varenummer-kolonnen kan nå utvides i smartsøket i tellebildet, var statisk tidligere, dette påvirker også andre smartsøk. Nullstilling av levering når noen varer ikke er lagervarer: Dette stoppet nullstillingen før, nå er kode omskrevet for å takle nullstilling. Fikset feil i antall som kunne oppstå når samme ordre var både dellevert i ordrebildet og delfakturert. Det oppstod også feil i reservasjonen, og dette er det korrigert for. Nettbutikk: Ordreregistrering har fått knapp for åpne ordre i nettbutikk. Samme funksjon som i Oversikt. Ordrebildet. Tilgjengelig på valgt lager viste ikke alltid før man valgte lager. Dette er nå korrigert. Oversikt: Tilbud/ordre/faktura: Knappen “Send SMS til alle er fjernet”. Den sendte uansett bare til en. Varer: Varer med varepakning kan nå identifiserer ved å velge inn tilsvarende felt. Det vil vise med hake. For å søke opp varer med varepakning, søk på varepakning "ulik 0". Ordre/faktura: HS-kode, HS-beskrivelse, opprinnelsesland, SSB varegruppe, landkode kan nå settes inn som felter i faktura- og ordrelinjer. Rabattmatrise: Endret trigger som blir satt ved bruk av automatisering, da den kunne hindre bruker i å slette en rabatt. Samlefakturering. Her kunne forfallsdato følge med fra første ordre. Noen kunder opplevde dette. Etter endring i kode ser dette nå ok ut. Enkelte fikk feilmelding “Error reservering new items: No storage for this item!“ ved samlefakturering av komponentvare. Dette er nå korrigert. Utsendelse og EHF: Fikset feil som gjorde at ved manuell sortering av listen ble ikke alle EHF fakturaer sendt. Serienummer u/lager: Varemottaket støtter nå mottak av flere like varer på en linje, altså med enn 1 i antall, når dette stemmer med antall serienummer. Varekort: Varesøket er utvidet med sortering på Valgt(mitt) lager, samt fjernet doble visninger når varer finnes på flere lokasjoner i samme lager. Varesøk skal nå fungere fra Eiendom-modulen. Abonnement: Avregning av kontrakter er nå utvidet med mulighet til overføring til ordre, i tillegg til faktura. Butikkdata VIM versjoner: Kombinasjonen Touch og Veriphone terminal (VIM) fikk timeout som gav feilmelding “Logged out til” bruker. Dette er korrigert. Enkelte brukere mistet tilkobling til terminal. Oppdatert komponenter i funksjonen, som har bedret problemstillingen. Ordre som er betalt i butikk kunne mangle betalingsstatus ved bruk av Overfør til ordre-funksjonen. Denne problemstillingen er korrigert. Problem med generering av Z-rapport: Nå er uthentingen betydelig raskere og fungerer bedre selv ved sjeldnere uttak, eller store mengder data. Z-rapport skal i utgangspunkstet kjøres daglig. Felt for tilgjengelig på valgt lager mm fungerer nå også i Butikkdata.